تبلیغات
جغرافیای محمد حسین احسانی - آموزش مطالعات اجتماعی(1)
 
جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی
یکشنبه 2 آبان 1395 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

                                                       به نام خداوند بخشنده و مهربان

                                                           آموزش مطالعات اجتماعی

در شرایطی که اصلاحات آموزشی مداوم یک ضرورت است ، نقش و وظایف معلّم چیست؟

O            به کار گیری انواع ابزار ارتباطی جهت همکاری با معلّمان ، دانش آموزان و سایر اجتماعات یادگیری خارج از مدرسه

O            شرکت منظم در برنامه های رشد حرفه ای

O            حمایت از دانش آموزان در اداره ، نقد و ارائه محصولات و فرایندهای یادگیری با ابزار ICT

O            ایجاد زمینه و شرایط یادگیری به نحوی که دانش آموزان بتوانند مدیریت یادگیری خود را بر عهده گیرند.

O            ادغام انواع رسانه های سنتی و مدرن و تدریس بر مبنای همه امکانات محیطی.

رسالت نظام های آموزشی: دانش آفرینی و کار آفرینی است

O            به جای آن که رودخانه عظیم اطّلاعات را در بطری بریزیم یا در مقابل آن سد بسازیم ، به افراد قایق و قطب نما بدهیم.

O            هرچه جریان آب قوی تر باشد ، به مهارت دریانوردی بیش تر احتیاج خواهد بود.

برنامه درسی

O            برنامه درسی یک نظام پویا است.

O            انسان های ایستا ، موتور آن را خاموش می کنند.بقیه در ادامۀ مطلب

ارکان یک برنامه تدریس در دوره ابتدایی

O            دانش آموز

O            معلّم

O            محتوا و برنامه درسی

O            امکانات و رسانه های آموزشی

 

آموزش ابتدایی

O            آموزش ابتدایی نخستین گام در جهت آموزش افراد برای زندگی جمعی است و باید به طور کلی بر رشد مهارت های اجتماعی تاکید شود.

هوش

O            هوش عقلی یا شناختی یا سنّی به تنهایی نمی تواند پیش بینی کننده موفقیت فرد باشد.

O            هوش هیجانی یا عاطفی در موفقیت زندگی افراد نقش مهمی بازی می کند.

O            تحقیقات بیانگر این است که افراد باهوش در صحنه های کار و تحصیل و ارتباط با خانواده و زندگی زناشویی الزاما افراد موفقی نیستند.

تفاوت هوش ها

O            هوش هیجانی برخلاف هوش شناختی ، قابل یادگیری است.

O            هوش هیجانی یا عاطفی موجب می شود فرد بتواند با چالش های زندگی کنار آمده و خود را بهتر کنترل و تنظیم نماید.

برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان دو راه پیشنهاد می شود:

O            - تمرکز معلّم بر آن چه دانش آموز باید انجام دهد نه آن چه نباید انجام دهد.

O            2- تکرار و تمرین با کودکان دیگر.

O            یک مهارت قبل از این که در زندگی واقعی به کار برده شود ، به صورت بازی نقش ، تکرار و تمرین شود.

O            الگو سازی رفتار مطلوب توسط معلّم  یا سایر متخصصان مدرسه می تواند به درک کودک از رفتار جامعه پسند ، کمک کند.

در آموزش مهارت های اجتماعی چهار مفهوم باید آموزش داده شود:

O            1- همکاری: برای مثال نوبت گرفتن ، تقسیم مواد و ...

O            2- مشارکت: برای مثال شرکت کردن در فعّالیّت ها ، شروع کردن ، توجّه کردن در هنگام بازی و ...

O            3- ارتباط: برای مثال صحبت کردن با دیگران ، پرسیدن ، صحبت کردن درباره خود ، مهارت های گوش کردن ، برقراری تماس چشمی و به کار بردن اسم کودکان دیگر

O            4- اعتباریابی: برای مثال توجه کردن به دیگران ، گفتن مطالب خوب به دیگران ، لبخند زدن ، ارائه کمک و پیشنهاد

مشکلات برنامه های آموزش معلّمان در ایران

O            در برنامه تربیت معلم ما متخصص آموزش تدریس دروس اختصاصی نداریم.

O            کیفیت تدریس و بازده آن به میزان خودسازی ، علاقه و آموزش های ضمن خدمت بستگی دارد.

O            معلم در دروس بررسی کتاب های درسی مطابق استانداردهای علمی ، تجربه کسب نمی کند و بیش تر به مرور مفاهیم کتاب های درسی ، رفع اشکال ، اجرای نوعی طرح درس و ... می پردازد.

O            کمبود امکانات رسانه ای و کتابخانه مجهز

O            پربار نبودن دوره های ضمن خدمت

تاریخچه برنامه درسی مطالعات اجتماعی

O            برنامه درسی مطالعات اجتماعی ابتدا در سال 1916 میلادی توسط توماس جسی جونز در کشور آمریکا با هدف آماده کردن افراد جوان به عنوان شهروندانی تاثیرگذار به وجود آمد.

O            در سال 1921 این درس مشروعیت قانونی یافت و موقعیت آن تثبیت شد.

O            سپس به سایر کشورهای اروپایی و بعدها به سایر کشورهای جهان راه یافت.

O            در ایران کتاب مطالعات اجتماعی سال سوم ابتدایی در سال 1380 به صورت آزمایشی ارائه شد.

دو شیوه در سازماندهی دروس علوم اجتماعی

O            1- درس علوم اجتماعی به شکل مجزا که نخستین بار در اروپا رایج شد.

O            2- ائتلاف بین علوم اجتماعی تحت عنوان مطالعات اجتماعی که اولین بار در آمریکا رواج یافت.

مطالعات اجتماعی چیست؟

O            مطالعات اجتماعی برنامه ای است که با ارتباطات انسانی سر و کار دارد و در آن نوعی ائتلاف بین موضوعات درسی مختلف مانند تاریخ ، جغرافیا ، جامعه شناسی ، علوم سیاسی ، مردم شناسی ، روان شناسی و اقتصاد دیده می شود بدون آن که هویت مجزای این رشته ها انکار شود.

 

اهداف غایی مطالعات اجتماعی چیست؟

O            خود شناسی

O            درک گذشته ، حال و آینده

O            توانایی حل مسئله

O            مشارکت فعال در جامعه

O            درک ارتباطات انسانی

O            شناخت تعامل انسان با محیط های طبیعی و اجتماعی

O            بررسی جنبه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع

O            شناخت تنوع و تغییرات در جوامع

O            سازگاری اجتماعی

O            توسعه قوای عقلانی دانش آموز

O            شناخت گروه ها ، سازمان ها و نهادها

O            تربیت شهروند شایسته

ضرورت آموزش مطالعات اجتماعی

O            مطالعات اجتماعی به مطالعه روابط انسانی برای ایجاد مسئولیت اجتماعی در مدرسه و جامعه می پردازد.

O            با توجه به محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی که شامل موضوعات تاریخی اجتماعی اقتصادی مردم شناسی جامعه شناسی و علوم سیاسی است، معلم حرفه ای می تواندمطالعات اجتماعی را یک فرایند در نظر بگیرد و با روش آموزش باز و اجرای مشارکتی تدریس به اجتماعی شدن ، رابطه انسان و محیط ، نیازها ، پرورش اخلاقی ، شخصیت و ... به پردازد.

تربیت شهروندی سازگار

O            در مطالعات اجتماعی سازگاری بین فرد و جامعه ، افزایش مهارت های عقلانی که در سایه تلفیق تجربه و دانش حاصل می شود ، از اهمیّت ویژه ای برخوردار است و در نهایت منجر به تربیت شهروندی سازگار می گردد.

 

اهمیّت مطالعات اجتماعی

O            وقتی به نا به هنجاری های موجود در جامعه از قبیل آلودگی محیط زیست ، افزایش موادّ مخدّر ، افزایش بزهکاری ، عدم اجرای قانون و آسیب های اجتماعی و مسائل اجتماعی را مشاهده می کنیم به اهمیّت مطالعات اجتماعی پی می بریم.

O            برنامه درسی مطالعات اجتماعی فراگیران را با این مشکلات آشنا می کند و آن ها را در یافتن راهکارها و راه حل هایی جهت برخورد با این مشکلات آماده می سازد.





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : آموزش مطالعات اجتماعی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی