جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی
مطالب اخیر
یکشنبه 2 آبان 1395 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

معّرفی برخی از روش های تدریس در مطالعات اجتماعی

1-روش سخنرانی:

O            در این روش که یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های تدریس در بسیاری از علوم است، معلم، مطالبی را که به طور ذهنی یا نوشتاری و حتی فیلم و اسلاید و ... از قبل تهیه نموده، ارائه می نماید و دانش آموز باید فقط یک جفت گوش شنوا داشته باشد. سکوت دانش آموزان، از مقررات قطعی این روش است چرا که هرگونه سؤالی که از طرف دانش‌اموزان مطرح شود؛ باعث به هم خوردن نظم فکری معلم شود. پس به آنان تأکید می‌شود که هرگونه سؤالی را پس از اتمام درس، بپرسند. البته برخی از معلمان، نیز قدری تخفیف قایل شده‌اند و از دانش‌اموزان می‌خواهند که هر وقت سؤالی برایشان پیش آمد، بپرسند.

O            ارزشیابی در این روش به صورت سنتی و مربوط به حیطه اول یادگیری یعنی حیطه‌ «دانش» است.

O            ایرادات: این روش، بازده خوبی ندارد و تنها به حضور فیزیکی دانش آموز می‌اندیشد.

2- روش بیان افکار و ایده‌های آنی(بارش مغزی)

O            در این روش معلم به نظرات دانش آموزان توجه می‌کند و در مورد موضوعات تدریس خود، ابتدا از آنان می‌خواهد که هرچه به ذهنشان می‌رسد در این مورد بگویند و او نیز آن مطالب را هرچند ناصحیح یا حتی خنده دار باشد روی تابلو می‌نویسد. این مطالب توسط معلم دسته‌بندی می‌شود و از آن ها نتایج لازم در جهت تدریس معلم گرفته می‌شود. نکته‌ی قابل توجه آن است که باید از همه‌ دانش آموزان بخواهیم که در بحث شرکت کنند. به عنوان مثال اگر موضوع زلزله باشد، باید مطالب در دسته‌های: علل وقوع، خسارات وارده، مکان وقوع و ... مرتب شوند. در این روش به دلیل مشارکت آزادانه‌، دانش آموزان خوشحال هستند و احساس خستگی نمی‌کنند.

O            ارزشیابی در این روش می‌تواند، اختصاص دادن یک یا دونمره یا بیش‌تر در هر جلسه، به دانش آموزانی که فعالیت‌های مناسبی داشته‌اند، باشد و به این ترتیب حس مشارکت وهمکاری را تقویت نمود.

                3 - روش مطالعه‌ موردی

O            در این روش راه توسط معلم نشان داده می‌شود و توسط دانش‌آموز به انجام می‌رسد تا مطالب مناسبی، جهت توضیح یک موضوع، تهیه گردیده و ارائه شود. برای این کار که به تحقیق و جستجو، نیاز دارد؛ باید فرصت کافی در نظر گرفت. در مناطق روستایی که امکان استفاده از امکانات زیادی نیست می‌توان این حس را با پرسش‌های کوتاه پاسخ، مطرح نمود به عنوان نمونه، در مورد درس جغرافیا از دانش آموز می‌پرسیم قنات چیست؟ پاسخ درستی از جانب آنان نمی‌شنویم! پس تأکید می‌کنیم که برای جلسه آینده از پدران خود راجع به این موضوع تحقیق کنید و پاسخ دهید. به این ترتیب اولیاء دانش آموزان نیز در امر تحصیل دانش‌آموزان دخالت داده می شوند، ضمن آن‌که در جلسه‌ی بعد، دانش‌آموزان، با شوق فراوان، مایل به توضیح در این مورد هستند.

O            ارزشیابی در این روش، در چند مرحله یعنی تعیین موضوع، جمع‌آوری داده‌ها، دسته‌بندی داده‌ها و ... در نظر گرفته می‌شود.

                4- روش مباحثه

O            در این روش باید مباحثی انتخاب شوند که امکان وجود نظرات موافق ومخالف وجود داشته‌باشد. به عنوان مثال آن‌ها پرسیده‌می‌شود به نظر شما عشایر باید به همین صورت کوچ رو باشند و یا یکجا نشین شوند؟ گروهی موافق گزینه‌ اول و گروهی مخالف هستند، از آن ها می‌خواهیم که با رعایت نظم، نظرات خود را بگویند. آن‌گاه با دلایلی منطقی، مسایل و مشکلات زندگی کوچ نشینی را مطرح نموده و بلافاصله زمانی که نظر اغلب دانش آموزان تحت تأثیر سخنان ما، جهت مخالف گرفت؛ ادامه‌می‌دهیم، اما اگر یک‌جانشین شوند ما با کمبود لبنیات و گوشت روبه‌رو می‌شویم، و دوباره این بحث قوت می گیرد و ادامه پیدا می‌کند. تا زمانی که به نتیجه‌ منطقی برسد. مهم‌ترین نتیجه‌ این روش آن است که،‌ به یادگیری پایدار دست می‌یابیم و مطالب این جلسه، هیچ‌گاه از خاطر دانش‌آموزان، پاک نمی‌شود.

O            ارزشیابی در روش مباحثه‌ای، یا به صورت ارزش گذاری با نمره است و یا می‌تواند به صورت تشویق لفظی (آفرین) دانش آموزانی باشد که نظرات منطقی و صحیح‌تری ارائه داده‌اند و یا از سخنان دوستان خود نتیجه‌ درستی گرفته‌اند.

                5- روش تدریس گروهی

O            در این روش سعی بر این است که گروه‌های دانش آموزی، با تکیه بر مطالب کتاب و با همکاری اعضای گروه خود به درک مطلب، نایل شوند.

O            روش‌ تدریس گروهی به سه دلیل قابل اهمیت است؛

O            اول این‌که به دانش آموزان فرصت می‌دهد اطلاعات و ایده‌های خود را با یکدیگر مبادله نمایند.

O            دوم به دانش آموزان، تقسیم وظایف و سازماندهی کار را می‌آموزد و آنان را برای کارهای گروهی آماده می‌سازد.

O            سوم از تحلیل نیروی دانش‌آموزان، جلوگیری می‌کند و آنان را فعال و پرکار بار می‌آورد، و در نهایت می‌تواند به یادگیری پایدار بیانجامد.

                6- روش بازدید علمی

O            بازدید علمی كه مقدمه ای برای مطالعات میدانی است در واقع نوعی آموزش است درمحیط خارج از كلاس كه طی آن دانش آموزان با راهنمایی معلم برای نیل به اهداف برنامه درسی، فعالیت هایی را انجام می دهند.

طرّاحی بازدید علمی

O            توجیه مسئولان مدرسه(طی نامه ای درخواست صورت گیرد) و توجیه والدین

O            اخذ مجوز از اداره آموزش و پرورش ، رضایت نامه اولیا و بیمه دانش آموزان

O            قبل از برگزاری مراجعه  به مکان بازدید و محاسبه زمان

O            هماهنگی با مسئولان منطقه یا مكان  مورد بازدید

O            توجیه دانش آموزان (تحویل به موقع رضایت نامه - رعایت نکات ایمنی وسایلی که می توانند به همراه داشته باشند-دفتر یادداشت - کفش و لباس مناسب غذا ، آب- تقسیم کار و ...)

O            تهیه وسیله نقلیه ایمن و مناسب مسیر بازدید توسط مسئولین مدرسه

O            تهیه نقشه مسیر و مکان های مورد بازدید و توقف

O            پیش بینی حوادث غیرمترقبه و امدادی

O            ضرورت همراهی یکی از مسئولان یا مربیان آموزشگاه در بازدید

O            نوشتن گزارش بازدید علمی توسط دانش آموزان و تصویربرداری از مکان های بازدید

O            ارزشیابی گزارش بازدید دانش آموزان توسط معلم و تشویق برترین ها

O            نوشتن گزارش بازدید توسط معلم و ارسال آن به همراه عکس ،فیلم و نمونه گزارش  دانش آموزی در قالب یک لوح فشرده به مدیر آموزشگاه و اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوط.

سایر روش های فعّال تدریس

O            جهت آشنایی با روش‌های دیگری در تدریس مانند روش نمایشی، مذاکره، نمایش فیلم، ایفای نقش و ...

                به کتاب راهکارهای آموزش جغرافیا، تألیف سیاوش شایان، مهدی چوبینه و منصور ملک عباسی، چاپ و صحافی دانشگاه الزهرا، تهران 1377مراجعه نمایید.

ضرورت واهمیّت طرح درس

O            هر معلّمی قبل از این که به کلاس برای تدریس ، مراجعه کند ،باید خود را برای کار معلّمی آماده نماید.

O            کم تر معلّمی را می توان یافت که بدون پیش بینی های لازم ، بتواند وارد کلاس شود و درس را درست و کامل ارائه دهد.

O            برنامه ریزی منظم و هدفدار توسط معلّم برای تدریس ، همان طرح درس است.

O            معلّمی که طرح درس دارد ، نقطه شروع ، مسیر و مقصد او کاملا در زمان تدریس ،مشخص است.





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : آموزش مطالعات اجتماعی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی