تبلیغات
جغرافیای محمد حسین احسانی - مطالب اسفند 1393
 
جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی




نوع مطلب : عکس های جغرافیایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

ویژگی های یک معلّم خوب در تفکّر ابن سینا

 ابوعلی سینا می گوید:

کسی که عهده دار تربیت کودکان می شود باید حداقل این خصوصیات را دارا باشد:

1-  خردمند باشد:

یعنی مهم ترین خصیصه معلّمی را که دانایی است ، دارا باشد و بر آن چه که آموزش می دهد ،تسلّط علمی داشته باشد و بتواند پاسخگوی سئوالات دانش آموزان باشد.

2- دیندار باشد:

 از دیدگاه تربیت دینی علی رغم این که بر دانایی معلّم تاکید می گردد، با این وجود آن را شرط کافی برای نشستن بر کرسی معلمّی نمی داند بلکه آن چه که معلّم را الگو و سرمشق رفتاری دانش آموزان قرار می دهد، ادب، اخلاق و تقوای اوست. بنابراین منظوراز دینداری و دارا بودن این خصوصیات عالی، رفتاری است که لازم است شخصیت و منش معلّم به آن ها آراسته گردد.

3-آشنا با تربیت کودک باشد:

بدون شناخت ویژگی های رشد و نیازها و خواسته های کودک در مراحل مختلف سنی و بدون آشنایی با چگونگی شکل گیری مفاهیم در ذهن کودک و دیگرابعاد شخصیتی او امکان تعلیم و تربیت وجود نخواهد داشت. معلم باید کودک را بشناسد و راه های تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی وعقلی او را بفهمد.

4-باوقار  و سنگین باشد:

شغل معلّمی به مانند دیگر شغل ها نیست، او با کرامت انسان سروکار دارد. اگر با وقار و با هیبت نباشد در چشم دانش آموزان کوچک جلوه می کند، در این صورت احترام و اعتماد از او سلب می شود. وقار و سنگینی و برخوردهای همراه با ادب و بیان سخنان حکیمانه، معلّم را در نزد دانش آموزان بزرگ و قابل اعتماد می سازد و به عنوان الگو و تکیه گاه دانش آموزان محسوب می گردد.

5- با مروّت باشد:

 این ویژگی نیز از این جهت مهم است که معلّم با خردسالان و کودکان سروکار دارد، کسی که سخت دل و سنگدل است، نمی تواند با روحیه لطیف و ظریف کودک ارتباط برقرار کند. دل معلم باید نرم و به اصطلاح رحم دل باشد و از آنجایی که کودکان به علت کمی تجربه و کوچکی ظرفیت روانی خطاهای بسیاری را مرتکب می شود، معلم باید دارای روحیه گذشت و اغماض باشد و مروّت و مردانگی را در مواقع لزوم و برای تادیب کودک در نظر داشته باشد.

6- پاکدامن باشد:

این اصل از آن جا ناشی می شود که کودکان به معلّم خود بسیار اعتماد دارند و هرگز در عفت و پاکدامنی او شکّ نمی کنند، لذا معلّم باید از این اعتماد دانش آموزان در جهت تادیب آنها بهره جوید و حتی در اندیشه خود آنچه را که خلاف عفت و پارسایی است، نگذارند. فراموش نکنیم کوچک ترین خلاف معلّم در این راستا ضربه ای بر پیکره کودک می زند که قابل جبران نخواهد بود.

7-نظیف باشد:

این اصل از این یافته روانشناسی ناشی می شود که کودکان قبل از آنکه به مرحله تفکر منطقی و تفکر انتزاعی برسند در مرحله حسی- حرکتی قرار دارند؛ یعنی ابزار شناختشان از جهان حواس آن هاست. کودکان دبستانی افراد را از وضع ظاهرشان ارزیابی می کنند، در واقع معلّمی که سر و صورت و لباسش مرتب، تمیز و شیک است در نظر کودکان فردی بزرگ و قابل احترام است و فردی که تمیز و نظیف نباشد، از او دوری می کنند و حرف هایش را جدّی نمی گیرند و اگر کودکان او را الگوی خود قرار دهند، کودکانی بار خواهند آمد که نسبت به نظافت و بهداشت فردی بی مسئولیت خواهند بود.

         8- راه معاشرت را بداند:

این ویژگی از اصل تفاوت های فردی ناشی می گردد. روانشناسی امروز در شناخت توانمندی های روحی و روانی آدمی معتقد است که افراد دارای الگوهای متفاوتی در رفتار هستند، زیرا محیط ژنتیکی و محیط اجتماعی کودکان و پایگاه های فرهنگی واقتصادی آنان با یکدیگر متفاوت است. حتی کودکان دوقلوی همسان با هم برابر نیستند. بنابراین معلّم باید بداند که با هر کودک چگونه باید برخورد و معاشرت نماید. نسخه یکسان پیچیدن برای همه در سیستم تعلیم و تربیت جواب نمی دهد. از طرف دیگر معلّم باید بداند که کودک را چه وقت تشویق و چه وقت تنبیه کند و زمان و مکان مناسب برای تعلیم و تربیت را بشناسد.

منبع : نشریه فرهنگ دانشگاه فرهنگیان سمنان



نوع مطلب : دانستنی ها، 
برچسب ها : تفکر ابن سینا - معلم،
لینک های مرتبط :




نوع مطلب : عکس های جغرافیایی، 
برچسب ها : خشکسالی-کم آبی- اسراف- صرفه جویی- وظیفه ما،
لینک های مرتبط :

بهره برداری از منابع آب

1-چه عواملی باعث هدر رفتن آب در بخش کشاورزی در ایران می شود؟

1-آبیاری مزارع در زمان نامناسب 2- غرقابی کردن زمین زراعی و نفوذ دادن آب به اعماق زیاد 3- آلودگی آب ها

2-     چه مراحلی برای تهیه آب سالم و آشامیدنی باید انجام شود؟ 1- کشف 2-جمع آوری3-تصفیه آب ها 4-انتقال آب 5-مراقبت از تاسیسات ،کانال هاو لوله های انتقال آب

3-    به چه دلایلی در سال های اخیر نیاز بیشتری به آب آشامیدنی سالم احساس می شود؟

 افزایش جمعیت شهرها-مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش جمعیت روستاها- توجه بیش تر به امر بهداشت در آن ها

4-    چه عاملی سبب شده که در سالهای اخیر حتّی کشورهای نواحی معتدل هم به منابع آب خود دقیق تر نظر کنند؟ تغییرات آب و هوا

5-    رود فرات از چه کشورهایی می گذرد؟ ترکیه سوریه عراق

6-    برای بهره برداری درست از آب های آشامیدنی بهداشتی بهترین راه چیست؟جدا کردن آب آشامیدنی از آب های مصرفی دیگر

7-    آلودگی آب چیست؟ گاه انسان با اعمال نسنجیده ی خود سبب تغییر آب می شود که به آن آلودگی آب می گویند.

8-    آلودگی آب شامل چه تغییراتی است؟فیزیکی شیمیایی- زیستی (میکروبی)

9-    آب ها از چهار طریق آلوده می شوند: 1- ریختن زباله های صنعتی یا خانگی2- فاضلاب های صنعتی خانگی یا بیمارستانی به آب 3-آلودگی حرارتی آب که از طریق فعالیت های صنعتی بر آب رودها تحمیل می شود4-وارد کردن سموم دفع آفات گیاهی و کودهای شیمیایی

10-  چه موادی خطرناک ترین آلوده کننده های آب هستند؟جیوه سرب مواد شیمیایی سمّی

تهیّه: محمّد حسین احسانی- 14 اسفند 1393





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات جغرافیای دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

آب ها

1- دلیل آبی‌رنگ به نظر رسیدن كره زمین از بالا چیست؟ زیرا بخش اعظم سطح آن را اقیانوس‌ها و دریاها فرا گرفته‌اند.

2- چرا نمی‌توان از تمامی آب‌های شیرین بهره‌برداری نمود؟ زیرا مقدار زیادی از این آب‌ها به صورت یخ در یخچال‌های قطبی و كوهستانی قرار دارد.

3- مشكل آب در کشور ما را بنویسید؟ کمبود ریزش های جوّی بالا بودن میزان تبخیر

4- تبخیر واقعی چیست؟ عبارت است از بخار شدن مقداری از آب‌ها طی فرآیند تبخیر

5- تبخیر بالقوه چیست؟ مقدار آبی كه اگر در دسترس باشد به وسیله‌ی خورشید تبخیر می‌گردد.

6- چرا میزان تبخیر بالقوه از تبخیر واقعی بیش‌تر است؟ زیرا ممكن است آبی كه در دسترس است و واقعاً تبخیر می شود كم‌تر از میزان آبی باشد كه خورشید توانایی تبخیر آن را در یك محل در طی یك سال دارد.

7- قنات یا كاریز در كدام استان‌ها بیش‌تر رایج است؟ خراسانرضوی خراسان جنوبی   یزد كرمان - اصفهان

8- بیش‌ترین میزان آب در كدام بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در بخش كشاورزی

9- محدودیت منابع آب ایران را بنویسید؟ 1- بارندگی کم است 2- بارندگی در فصل هایی صورت می گیرد که نیاز چندانی به آب برای فعالیت کشاورزی نیست (پاییز و زمستان)3- ریزش های جوّی به طور یکسان در کشور فرو نمی بارند.

10- اقدامات لازم برای بهره‌برداری صحیح از منابع آب در ابتدا كدام است؟ شناسایی خوب منابع و برنامه‌‌ریزی صحیح

11- بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی به چه مسائلی نیازمند است؟ اكتشاف، حفر چاه، كانال كشی و به كار بردن دستگاه‌های پمپ آب و ایجاد تأسیسات و لوله‌كشی

12- توزیع آب اقیانوس‌ها و آب شیرین؟ 97/2 درصد اقیانوس‌ها و دریاها، 2/8 درصد آب‌های شیرین

13- منظور از آب شیرین چیست؟ آبی كه میزان نمك‌های آن بسیار كم است.

14-گردش آب در طبیعت را توضیح دهید؟

15- آب موجود در آتمسفر زمین بر اثرگردش آب در طبیعت هر 9 روز یکبار بین آسمان و زمین جابه جا می شود. در هر سال این عمل چند مرتبه تکرار می شود؟ 40 مرتبه

16- از 40 هزار کیلومتر مکعب آبی که هرسال گردش آب در طبیعت فراهم می کند ، انسان می تواند فقط از 25 هزار کیلومتر مکعب آن استفاده کند. نمودار دایره ای بکشید و این نسبت ها را بر حسب درصد در آن نشان دهید.62/5 درصد 225 درجه.





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : سئوالات نمونه امتحانی - جغرافیای عمومی- دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

  پراكندگی و رشد جمعیت

1- عوامل دفع جمعیت یعنی چه؟ عواملی كه انسان‌ها را از زندگی در یك ناحیه دفع می‌كند «عوامل دفع جمعیت» گویند.

2- منظور از عوامل جذب جمعیت چیست؟ عواملی هستند كه انسان‌ها را تشویق به زندگی در یك ناحیه می‌كنند.

3- عوامل دافعه و جاذبه جمعیت به چند گروه از عوامل تقسیم می‌شوند؟ دو گروه: 1- عواملی طبیعی 2- عوامل انسانی

4- چهار مورد از عوامل طبیعی دفع جمعیت: شرایط بد آب و هوایی جنگل‌های انبوه نواحی مرتفع با شیب تند مناطق آتشفشانی یا زلزله‌خیز.

5- چهار مورد از عوامل انسانی دفع جمعیت: عدم دسترسی به حمل و نقل مناسب دور بودن از دریاها و اقیانوس‌ها، فقدان سرمایه و ثروت تصمیمات حكومتی

6- دلایل اقتصادی دفع جمعیت: فقدان سرمایه و ثروت تصمیمات حكومتی

7- عوامل كمبود جمعیت قبل از انقلاب صنعتی: قحطی و كمبود غذا- جنگل‌ها بیماری‌های واگیردار

8- عوامل رشد سریع جمعیت در بعد از انقلاب صنعتی: پیشرفت چشم‌گیر پزشكی و بهداشت توسعه‌ی ابزار آلات و شیوه‌های كشاورزی توسعه‌ی حمل و نقل ارتباطات

9- منظور از انفجار جمعیت چیست؟به رشد زیاد و سریع جمعیت در كشورهای قاره‌ی آسیا، آفریقا و آمریكای لاتین گفته می‌شود.

10- چند درصد از جمعیت جهان در دو كشور هند و چین زندگی می‌كنند؟ 39 درصد

11- آن‌چه كه موجب رشد جمعیت در یك كشور یا كل جهان می‌گردد، مربوط به چیست؟ تغییرات مربوط به نرخ موالید و نرخ مرگ و میر

12- منظور از رشد طبیعی جمیعت چیست؟ تفاوت بین نرخ موالید و نرخ مرگ و میر

13- منظور از امید به زندگی چیست؟ تعداد سال‌هایی است كه می‌توان انتظار زندگی برای یك فرد متولد شده، داشت.

14- شاخص‌های حیاتی كدام‌اند؟ نرخ موالید- نرخ مرگ و میر نرخ مرگ و میر كودكان امید به زندگی

15- ساختمان‌ سنی جمعیت را با چه نشان می‌دهند؟ هرم سنی جمیعت

16- طبقه‌بندی گروه‌های سنی: 14-10 (كودكان و نوجوانان) 65-15 سالگی(بزرگ‌سالان) 65+ (كهن‌سالان)

17- جوانی جمعیت در قاعده هرم سنی چه تأثیری می‌گذارد؟ موجب پهن شدن قاعده‌ی هرم می‌گردد.

18- قاعده‌ی هرم در كشورهای توسعه یافته چگونه است و چرا؟ قاعده‌ی هرم باریك و هرم به شكل یك زنگ است به دلیل پایین بودن نرخ موالید و مرگ و میر و بالا بودن امید به زندگی

19- چهارمورد از عوامل طبیعی مؤثر در توزیع جمعیت ایران: آب و هوا دسترسی به آب خاك مساعد شكل ناهمواری‌ها

20- در 80سال اخیر چه عواملی موجب رشد سریع جمعیت ایران شده است؟

 گسترش بهداشت و واكسیناسیون لوله‌كشی و بهبود آب آشامیدنی رونق صادرات نفت- واردات مواد غذایی

21- سرشماری را تعریف کنید؟ سرشماری آمار و اطلاعات مربوط به جمعیت و خانوارها را در کل کشور و هم چنین بخش های مختلف در یک زمان معین فراهم می آورد.

22- اولین سرشماری ایران چه سالی بوده است؟ سال 1335

23- تراكم جمعیت را چگونه محاسبه می‌كنند؟ جمعیت مكان تقسیم بر مساحت آن

24-سیاست های کاهش جمعیت چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

1-     برهم خوردن تعادل جمعیتی2-تضعیف نیروی دفاعی کشور 3- پیر شدن جمعیت 4- گرفتار دیگر مشکلات شدن

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات- جغرافیا - دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

گردشگری چیست؟ گردشگر كیست؟

1- اوقات فراغت یعنی چه؟ یعنی آن بخش از زمان بیداری كه انسان از تعهدات شغلی و كار تولیدی آزاد است و به طور دل‌خواه به استراحت و رفع خستگی جسمی و روحی می‌پردازد.

1-     جرا در قرآن كریم به سیر و سفر سفارش شده است؟

به منظور تفكر و تدبر در آیات و نعمت‌های الهی و نیز مطالعه‌ی سرگذشت اقوام و ملل گوناگون

3- ائمه معصومین (ع) انجام سفر را با چه انگیزه‌ای توصیه كردند؟ بیرون آمدن از ركورد و کوردلی و غفلت

4- چرا دانش جغرافیا به مبحث اوقات فراغت توجه می‌كند؟ زیرا در گذراندن اوقات فراغت از یك سو انسان و از سوی دیگر محیطی كه انسان اوقات فراغت خود را در آن سپری می‌كند وجود دارد.

5- چرا در گذشته سفرهای خارجی كم و محدود بود؟ زیرا مسافرت اغلب طولانی و ناراحت كننده بودند و وسایل حمل و نقل سریع و راحت وجود نداشت و مسافرت بسیار گران تمام می‌شد.

6- چه عواملی موجب گسترش و تکامل گردشگری در قرن بیستم شده است؟

ظهور و توسعه وسایل نقلیه موتوری-توسعه شهر نشینی-بهبود شرایط کار بهبود درآمد مردم-توسعه ارتباطات و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم-پیدایش موسسات و دفاتر گردشگری

7- اهمیت اجتماعی گردشگری را بنویسید؟

كمك به تبادل فرهنگی میان كشورها و افزایش بینش اجتماعی و تفاهم بین‌المللی

8- مهم‌ترین عامل جذب گردشگری تفریحی در اروپا: آب و هوای مناسب

9- عوامل طبیعی در گردشگرپذیر بودن ایالت فلوریدای آمریكا: تابستان‌های متعدد و سواحل آفتابی رطوبت مناسب همراه با نسیم زمستان‌های ملایم

10- پیامدهای منفی گردشگری بر روی محیط: تغییر چشم‌اندازهای طبیعی تخریب محیط زست و ابنیه تاریخی آثار نامطلوب فرهنگی و اجتماعی

11- آثار نامطلوب گذراندن اوقات فراغت در محیط زیست: ناپدید شدن حیات وحش سر و صدا و آلودگی هوا آلودگی دریاچه از بین رفتن كشاورزی

12- اصطلاح توریست از چه زمانی متداول شد؟ از قرن نوزدهم

13- پارک های ملی به چه منظوری تاسیس می شوند و چه مقرراتی در آن ها حکمفرماست؟ص 102

14- اولین وسیله‌ی نقلیه‌ای كه موجب تحول حمل و نقل و رونق جهانگردی شد: راه‌آهن

15- چرا به گردشگری صادرات نامرئی می‌گویند؟ زیرا بدون این كه كالا یا خدماتی از كشور خارج می شود، ارز وارد كشور می‌گردد.

16- دلایل اقتصادی اهمیت گردشگری:كسب درآمد ارزی ایجاد اشتغال

17- از مهم‌ترین مراكز گردشگری زمستانی اروپا: اتریش و سوئیس

18- تقسیم‌بندی گردشگران: افرادی كه از خارج وارد یك كشور شده یا از آن كشور به خارج می روند افرادی كه در داخل كشور خودشان به مسافرت می‌روند.

19- منظور از تأسیس پارك‌های ملی: به منظور حفاظت از اراضی، حیات وحش جنگل‌ها، چمن‌زارها و مراتع و چشم اندازهای طبیعی

20- مقررات حاكم بر پارك‌های ملی: ممنوع بودن بوته‌كنی شكار حیوانات سوزاندن چوب و چرای دام

21- اكروپلیس و قصرالحمرا به ترتیب در كدام كشورها واقع‌اند؟ یونان - اسپانیا

22- مسجد پادشاهی لاهور و مجموعه‌ی معابد بانكوك به ترتیب در كدام كشورها واقع‌اند؟ پاكستان - تایلند

23 مسجد ایاصوفیه در این كشور قرار دارد: تركیه

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات - جغرافیا - دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

انسان و مخاطرات طبیعی

1- فواید حوادث طبیعی؟ ایجاد دریاچه طبیعی از طریق فوران مواد مذاب یا ریزش كوه حاصل‌خیز شدن خاك كشاورزی از طریق رسوبات سیلابی یا خاكسترهای آتشفشان

2- انسان چگونه پوشش گیاهی دامنه‌ها را در یك حوضه آبریز از بین می‌برد؟ با به زیر كشت بردن مراتع، قطع یكسره درختان جنگل، بوته كنی از روی دامنه‌ها و چرای دام بیش از حد ظرفیت مراتع

3- حوادث طبیعی چه زمانی خطر محسوب می‌گردد؟ زمانی كه خسارت‌های جانی و مالی به انسان‌های ساكن در آن محل وارد كند.

4- مهم‌ترین فایده پوشش گیاهی چیست؟ كاهش احتمال وقوع سیل

5- چگونه پوشش گیاهی مانع وقوع سیل می‌گردد؟ آب‌های جاری بر روی دامنه‌ها در برخورد با بوته‌ها و گیاهان مختلف سرعت اولیه خود را از دست داده و با نفوذ در درون زمین مانع بروز سیل می‌شوند.

6- چگونگی پیش‌بینی احتمال وقوع سیل؟ با اندازه‌گیری جریان آب یك رود و ا ندازه‌گیری باران در یك دوره طولانی در حوضه یك رود

7- راه‌های پیش‌بینی سیل؟ اعلام خطر بالا آمدن سطح آب رودخانه اندازه‌گیری باران در یك دوره طولانی در حوضه یك رود

8- راه‌های مقابل با بهمن؟ شناسایی نقاط بهمن‌خیز ساختن مانع منحرف كننده بهمن ساختن بهمن‌گیر جلوگیری از قطع درختان و نابودی پوشش گیاهی روی دامنه‌ها

9- دلایل خشك‌سالی؟ تغییرات وضع آب و هوا پدید آمدن لكه‌های خورشیدی دخالت انسان در طبیعت

10- چگونگی پیش‌بینی آتشفشان؟ مطالعه مداوم عكس‌های ماهواره‌ای و تغییر دمای سطح زمین و هوای اطراف آن ذوب شدن یخ و برف دهانه آتشفشان

11- راه‌های كاهش خطر وقوع بهمن؟ احداث دیواره‌ها در مقابل ریزش و لغزش ایجاد لرزش‌های مصنوعی و سقوط عمدی بهمن

12- اولین شرط مقابله با هر خطری؟ شناخت جزئیات و پیش‌بینی رفتار آن خطر





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات- جغرافیا- دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

مخاطرات طبیعی

1- منظور از مخاطرات طبیعی چیست؟ بخشی از رفتار محیط اطراف ما كه به طور ناگهانی رخ می‌دهد و موجب خسارت‌ها و تلفات جانی و مالی برای انسان می‌گردد.

2- مخاطرات طبیعی از نظر محل شكل گیری چند منشأ دارند؟ دو منشأ درونی مانند زلزله و آتشفشان بیرونی مانند سیل و خشك‌سالی

3- انواع حركات پوسته زمین؟ دورشونده نزدیك شونده لغزنده در امتداد هم

4- زلزله چه زمانی رخ می‌دهد؟ زمانی كه سنگ‌های ناحیه‌ای از پوسته زمین مقاومت خود را در برابر نیروهایی كه از درون زمین به آن‌ها وارد می‌آید از دست می‌دهند و به طور ناگهانی شكسته و انرژی زیاد آزاد می‌شود.

5- چه عاملی سبب تجمع انرژی در زمین می‌گردد؟ تجزیه مواد پرتوزا مانند اورانیوم در داخل زمین

6- میزان ویرانی زلزله تحت تأثیر چه عواملی است؟ شدت و سرعت زلزله عمق زلزله دوری و نزدیكی به مركز زلزله

7- منظور از بزرگی و شدت زلزله چیست؟ و با چه مقیاس‌هایی اندازه‌گیری می‌شود؟ شدت زلزله نشان دهنده میزان خسارت و خرابی زلزله است كه با مقیاس مركالی اندازه‌گیری می‌شود و بزرگی زلزله نشان دهنده میزان خروج انرژی از درون زمین است كه با مقیاس ریشتر اندازه‌گیری می‌شود.

8- مهم‌ترین مناطق زلزله‌خیز جهان كدام است؟ كمربند كوهستانی آلپ هیمالیا كمربند اطراف اقیانوس آرام كمربند میانی اقیانوس اطلس

9- علائم پیش‌بینی زلزله: كاهش لرزش‌های كوچك زمین در نواحی مستعد زلزله تغییر در سطح آب چاه‌ها بیش‌تر شدن فاصله پوسته زمین در محل شكستگی‌ها وگسل‌ها

10- سیل چیست؟ جریان بسیار شدید آب كه در بیرون از بستر اصلی رود جریان می‌یابد.

11- عوامل اصلی بروز سیل كدام است؟ ریزش باران‌های شدید و طولانی ذوب ناگهانی برف

12- سیل بیش‌تر در چه مناطقی رخ می‌دهد؟ در مسیر رودها و مجاری موقتی عبور آب

13- نكات مورد توجه برای بررسی امكان وقوع سیل؟ وضعیت پوشش گیاهی جنس خاك شیب دامنه وضعیت شبكه آبراهه

14- دلایل وقوع سیل در بنگلادش؟ ریزش باران‌های موسمی و قرار گرفتن این كشور بر روی دلتای رودهای گنگ و براهماپوترا

15- بهمن چیست؟ سقوط ناگهانی مواد از روی دامنه‌ها به سمت پایین

16- دلایل سقوط بهمن كدام است؟ نیروی جاذبه زمین وزن مواد روی دامنه استفاده نادرست از محیط طبیعی

17- كدام مناطق در ایران بهمن خیزند؟ جاده هراز و چالوس در رشته كوه البرز چهارمحل و بختیاری در زاگرس

18- خشك‌سالی را تعریف كنید؟ كمبود ریزش‌های جوی كم‌تر از انتظار در یك سال

19- مشكلات ناشی از خشك‌سالی؟ كمبود آب مورد مصرف ترك برداشتن خاك‌های رسی و فرسایش آن‌ها به وسیله باد كاهش میزان محصولات كشاورزی و مواد غذایی، كاهش ذخیره آب‌رودها و تولید برق بروز پدیده آتش‌سوزی در جنگل‌ها

20- گسل چیست؟ محل شكستگی پوسته زمین





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

آلودگی دریاها و رودها

1- رود راین از كدام كشور سرچشمه می‌گیرد؟ سوئیس

2- رود راین از چه كشورهایی عبور می‌كند؟ سوئیس فرانسه آلمان - هلند

3- راه حل‌های موجود برای مقابله با آلودگی آب رودها؟ كاهش ورود مواد آلاینده به داخل آب انتقال منابع آلوده كننده به نقاط دورتر پاك‌سازی رودهای آلوده از مواد مضر

4- اقدامات انجام شده برای حل مشكل آلودگی رود راین؟ مشاركت كشورهای اطراف رود راین در جلسات بحث و گفتگو در این زمینه در نظر گرفتن طرح‌هایی برای موفقیت و پاك‌سازی رود و چشم‌اندازهای اطراف آن

5- دو مشكلی كه حیات دریاها را به خطر انداخته است: آلودگی دریاها و صید بی‌رویه ماهی‌ها

6- قسمت عمده ی آلودگی دریای خزر ناشی از کدام رودخانه است؟ رودخانه ولگا

7- اهمیت دریای مازندران از نظر صید چه ماهی است؟ ماهی خاویاری

8- منابع آلوده كننده دریای مازندران؟ رودها به ویژه ولگا سموم كشاورزی نفت افزایش جمعیت

9- اهمیت خلیج فارس؟ صید ماهی و مروارید داشتن جزایر مهم نظامی و اقتصادی استخراج نفت

10- تأثیرات ناشی از آلودگی خلیج‌فارس كدام است؟ نابودی و مهاجرت هزاران پرنده از این ناحیه تغییر رنگ و كیفیت و كاهش آب آشامیدنی در كویت و قطر تشكیل لایه نفتی بر روی سطح آب كه مانع رسیدن نور خورشید و اكسیژن می‌گردد.

11- چرا خلیج فارس در برابر منابع آلوده كننده بسیار آسیب‌پذیر است؟ عمق كم شوری آب گرمی هوا ارتباط محدود با آب‌های آزاد جهان

12- امروزه چه فعالیت‌هایی، آلودگی آب‌ها را تشدید كرده است؟ فعالیت‌های مربوط به استخراج نفت



نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات- جغرافیا- دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

آلودگی هوا

1-     تعریف آلودگی هوا؟

 هرگونه ماده اضافی كه وارد هوا شده و خواص فیزیكی و شیمیایی و زیستی آن را تغییر دهد.

2- عوامل آلودگی هوای تهران؟ دود ناشی از انواع سوخت‌ها موقعیت جغرافیایی و كمی بارندگی

3- دلیل كشیدن شیشه یا نایلون بر روی سقف گلخانه‌ها؟ زیرا تابش نور خورشید از شیشه یا نایلون عبور كرده و محوطه را گرم می‌كند، اما گرمای ناشی از تابش نمی‌تواند از شیشه یا نایلون بیرون رود.

4- اثر گلخانه‌ای جوّ كدام است؟ جلوگیری از سرد شدن زیاد زمین در طول شب و گرم شدن زیاد آن در طول روز

5- گازهای گلخانه‌ای؟ بخار آب، دی‌اكسید كربن- متان دی‌اكسید نیتروژن

6- پیامدهای گرم شدن كره زمین كدامند؟ ذوب شدن توده‌های یخ قطب شمال و جنوب بالا آمدن آب دریاها و به زیر آب رفتن سواحل پست افزایش طول دوره‌های خشك‌سالی و كاهش میزان محصولات كشاورزی- بروز سیل در اثر بالا آمدن آب دریا

7- وارونگی دما چیست؟ در حالت عادی در تروپوسفر با افزایش ارتفاع دما كاهش می‌یابد، اما در بعضی از مواقع سال به ویژه در زمستان با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش یافته و هوای سرد در مجاورت زمین قرار می‌گیرد، كه این امر مانع از جابه‌جایی هوا می‌گردد كه به آن وارونگی دما می‌گویند.

8- وارونگی دما در چه شرایطی رخ می‌دهد؟ در شب‌های آرام و بدون ابر زمستان.

9- منظور از باران اسیدی چیست؟ بر اثر فعالیت كارخانه‌ها میزان دی‌اكسید گوگرد و دی‌اكسید ازت در هوا افزایش می‌یابد كه این ماده در جو با اكسیژن و بخار آب واكنش نشان داده و به صورت اسید سولفوریك و اسید نیتریك درمی‌آید كه وقتی به سطح زمین می‌رسد به آن باران اسیدی می‌گویند.

10- پیامدهای باران اسیدی؟ كاهش حاصل‌خیزی خاك، وارد شدن مواد سمی به خاك از بین رفن بناهای تاریخی به ویژه بناهای مرمری و آهكی- نابودی درختان و كاهش مقاومت آن‌ها در برابر سرما.

11-از جمله مهم ترین روش ها برای جلوگیری ازگرم شدن کره ی زمین و باران های اسیدی و وارونگی دماچیست ؟ استفاده انرزی های جایگزین مانند : انرژی هسته ای ، هیدروژن و پیل سوختی ، باد و زمین گرمایی است.

12- یکی از آثار نامطلوب آلودگی هوا چیست ؟ تخریب یا نازک شدن لایه ی ازن است

بقیه در ادامه مطلب





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : بانک سئوالات جغرافیا- دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

اهمیت و نقش جنگل‌ها

1- چرا در سطح زمین زیست بوم‌های گوناگونی شكل گرفته است؟ به دلیل تنوع آب و هوا، خاك، ارتفاع و جنس زمین

2- به چه مناطقی زیست بوم گفته می‌شود؟ مناطق عمده و وسیع محیطی كه با پوشش گیاهی و جانوری خاصی مشخص هستند.

3- كدام زیست بوم‌ها كم‌تر مورد دخالت و دست‌كاری قرار گرفته‌اند؟ چرا؟ زیست بوم‌های توندرا و قطبی به دلیل جمعیت كم ناشی از شرایط سرد آب و هوایی.

4- در نواحی متراكم از جمعیت، جنگل‌ها و پوشش گیاهی به چه انگیزه‌ای از بین می‌روند؟ گسترش زمین‌های كشاورزی و تأمین غذا

5- دلایل انهدام زیست بوم‌ها كدامند؟ سوزاندن و قطع درختان به منظور تهیه زغال و هیزم برای سوخت منازل و پخت غذا، قطع درختان برای تولید الوار و مصالح ساختمانی، گسترش بی‌رویه شهرها و كارخانه‌ها.

6- منظور از كشاورزی گذرا (نوبتی) چیست؟ كشاورزی كه كشاورزان با قطع درختان به كشاورزی پرداخته ولی با كاهش حاصلخیزی خاك آن را رها می‌كنند.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بیابان ها

1-ویژگی های آب و هوایی مناطق خشک را بنویسید؟4 مورد

1-     دانشمندان برای تقسیم بندی مناطق خشک از چه معیارهایی استفاده کرده اند؟ 4 مورد

میزان بارش تبخیر- درجه حرارت پوشش گیاهی

3-در همه تعاریف از بیابان به دو ویزگی اغلب بیابان ها تاکید می شود نام ببرید؟

کمبود بارش تبخیر زیاد

4-وسیع ترین بیابان جهان در کدام قاره است و چه نام دارد؟

افریقا صحرای بزرگ

5-علل ایجاد بیابان ها را بنویسید؟

1-     فشار زیاد جنب حاره ای 2- جریان های آب سرد ساحلی اقیانوسی 3- دوری از منابع رطوبت ووجود کوهستان در مقابل ورود توده های هوا

6-مهم ترین علّت خشکی ایران را توضیح دهید؟

نزدیکی به مدار راس السرطان تحت تاثیر فشار زیاد جنب حارّه

   بقیه در ادامه مطلب  بقیه در ادامه مطلب  بقیه در ادامه مطلب  

ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : سئوالات جغرافیای عمومی - دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

نگاهی به جغرافیای انسانی ایران

1- آریایی‌ها از كدام نواحی به فلات ایران آمدند؟ آسیای مركزی و جنوب سیبری

2- سه نوع شیوه‌ی زندگی در ایران كدام‌اند؟ روستایی ‌شهری كوچ‌نشینی

3- مهم‌ترین عامل در شكل‌گیری سكونت گاه‌ها در ایران كدام است؟ دسترسی به آب

4- در ایران امكان دسترسی به آب در كدام نواحی بیش‌تر است؟ در كوه‌پایه‌ها و دامنه‌های كوهستان‌ها

5- واحه چیست؟ به آبادی های كوچك در نواحی بیابانی كه به دلیل وجود چاه و قنات در آن‌ها كشاورزی امكان‌پذیر شده است.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : سئوالات جغرافیای عمومی (1) دوم دبیرستان،
لینک های مرتبط :

جغرافیا علمی برای زندگی

1-چرا تعاریف زیادی از جغرافیا صورت گرفته است؟ به دلیل گستردگی شاخه های علم جغرافیا

2- یکی از ساده ترین و قدیمی ترین تعاریف جغرافیا را بنویسید؟ علم توصیف زمین

3- امروزه چه تعریفی از جغرافیا شده است؟ علم بررسی رابطه ی متقابل انسان و محیط به منظور بهبود زندگی بشر

4- محیط طبیعی در كل چگونه مجموعه‌ای است؟ متعادل

5- نام دیگر سه محیط آتمسفر لیتوسفر هیدروسفر به ترتیب چیست؟هواکره-سنگ کره آب کره

6-قطع درختان جنگلی سبب چه پیامدهایی می شود؟ افزایش گاز کربنیک-آلودگی هوا-افزایش دمای کره ی زمین ذوب شدن یخچال های قطبی بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس ها

7-جغرافیدانان در بهبود زندگی انسان چه نقشی دارند؟با سه مثال

لباسی که می پوشیم متناسب با شرایط آب و هوایی-نوع غذایی که می خوریم با توجه به محصولات کشاورزی محیط جغرافیایی-پنجره ی اغلب خانه ها بر اساس جهت های جغرافیایی ساخته شده است.

8-جغرافیدانان برای شناسایی و تعیین منطقه ی مناسب کشت چای چه مواردی را مورد نظر قرار می دهند ؟ 5 مورد:نوع آب وهوا-نوع خاک-نوع ناهمواری-بازار فروش-نیروی انسانی مناسب برای کشت

9-برای ایجاد یک فروشگاه در شهر جغرافیدانان چه مواردی را مورد مطالعه قرار می دهد؟5 مورد: تراکم جمعیت-قیمت مغازه هاو زمین- نزدیکی به ایستگاه های حمل ونقل شهری-نزدیکی به منطقه ی مسکونی بازار

10-چرا جغرافیا با دید ترکیبی یا کل نگری به مطالعه و بررسی موضوعات می پردازد؟

زیرا اجزا و عوامل محیطی در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند.

11-جغرافیدان اطلاعات خود را از چه منابع و روش هایی به دست می آورد؟

1 -   کتابخانه ای 2- میدانی

12-تفاوت نقشه های بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس را بنویسید؟

13-عکس های هوایی به چه دلیلی بسیار مفیدند؟دید همه جانبه

14-موارد استفاده از عکس های هوایی را بنویسید؟

احداث جاده های بین شهری-حفرتونل ها-جنگل کاری های مصنوعی-تعیین محدوده ی پارک های وحش- تاسیس سدها-قبل از هر کار عمرانی دیگری در سطح وسیع

15- ویژگی های تصاویر ماهواره ای: میدان دید وسیع و گسترده-نمایش روی کاغذ یا صفحه رایانه-هر پدیده رنگ خاصی دارد.

16-روش های گردآوری میدانی اطلاعات را نام ببرید؟ا-پرسشنامه 2-مصاحبه 3-مشاهده

بقیه ی سئوالات در ادامه مطلب

ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : سئوالات جغرافیای عمومی به همراه پاسخ،
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی