تبلیغات
جغرافیای محمد حسین احسانی - مطالب آذر 1393
 
جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی
شنبه 29 آذر 1393 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

 جغرافیای قدرت ایران

خبرگزاری فارس: نگاهی هرچند گذرا و کوتاه به نقشه ایران مهم ترین حقایق درباره ایران را به ما می‌گوید. این حقایق نشان می‌دهد که چطور هرگونه تغییر و تحول در ایران، ژئوپلتیک کل منطقه از دریای مدیترانه تا شبه‌ قاره هند و فراتر از آن را تغییر می‌دهد. تقریبا همه نفت و گاز طبیعی خاورمیانه یا در خلیج فارس است یا در دریای خزر. همان طور که خطوط کشتی‌رانی از خلیج فارس می‌گذرد، خطوط لوله نفت و گاز هم از دریای خزر به مدیترانه، دریای سیاه، چین و اقیانوس هند می‌رود.تنها کشوری که در گذرگاه همه این مناطق انرژی خیز واقع شده، ایران است که یک سرش به دریای خزر می‌رسد و سر دیگرش به خلیج فارس. ایران از این نظر نقطه طلایی خاورمیانه است. خلیج فارس 55 درصد از ذخایر نفت خام جهان را در خود جا داده‌ و ایران بر کل این منطقه تسلط دارد، از اروندرود (شط‌العرب) در مرز عراق تا تنگه هرمز که 990 کیلومتر دورتر است. خط ساحلی ایران درون تنگه هرمز 1356 مایل است. بعد از این، طولانی‌ترین خط ساحلی متعلق به امارات با تنها 733 مایل است. ایران همچنین 480 کیلومتر ساحل با دریای عمان دارد که شامل بندر چابهار در نزدیکی مرز پاکستان می‌شود. این موقعیت به ایران امکان دسترسی به آب‌های گرم، دسترسی به اقیانوس هند و همچنین کشورهای آسیای میانه را می‌دهد.در همین حال ساحل خزر ایران در شمال که با کوههای پوشیده از جنگل همراه است و 650 کیلومتر از آستارا در غرب فاصله دارد، با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است، در شرق به بندرترکمن می‌رسد و با ترکمنستان غنی از گاز طبیعی هم مرز دارد.  



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : جغرافیا - قدرت ایران،
لینک های مرتبط :

مدیریّت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان شهید بهشتی  سمنان

نام دبیر

امضای ولی محترم دانش آموز

سئوالات ارزشیابی مستمر3

درس استان شناسی سمنان

پایه:دوم

رشته:ریاضی

محمّدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:

18/9/1393

مدّت امتحان:  30 دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف و امضا

دروس کتاب

صفحات کتاب

 

 

 

یک تا هفت

از صفحه ی 1 تا صفحه 58

 

ردیف

سئوالات

بارم

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)استان سمنان با استان گیلان همسایه است..(                         )

ب) بر اساس شواهد زمین شناسی ، در حدود 65 میلیون سال قبل سراسر استان سمنان در کف دریای بزرگی به نام تتیس قرار گرفته بود . (                             )

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف)قلّه ی  تنگ مرز در کدام شهرستان واقع است ؟

1)شاهرود                             2)میامی                                             3 ) دامغان                                   4 )سرخه

ب)منطقه حفاظت شده پرور در کدام شهرستان واقع است ؟

 1)سمنان                              2 )مهدی شهر                                      3)گرمسار                                    4)آرادان

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف) گردنه بشم بین راه سرخه و ................................................ قرار دارد.

ب)در سال های اخیر برخی از نقاط روستایی به شهر تبدیل شده اند مانند :                                 در شهرستان مهدی شهر ..

1

4

دو دلیل یا شاهدی که نشان دهنده ی وجود بخشی از بستر دریای تتیس در استان سمنان است را بنویسید .

 

1

5

مهم ترین توده های هوایی که آب و هوای استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهند را فقط نام ببرید ؟ 3 مورد

 

 

5/1

6

بادهای محلّی را تعریف کنید و علّت ایجاد این بادها را بنویسید ؟

 

 

1

7

بادهای محلّی استان سمنان را نام ببرید . 4 مورد

 

 

1

8

آب های سطحی استان سمنان به 4 دسته تقسیم می شوند ، نام ببرید .

 

 

1

9

کیفیت آب نم رود و رشید سلطان که از شعبات مهمّ حبله رود محسوب می شود ، چگونه است ؟

 

1

10

 آب قنات هایی که از مناطق گچ دار و نمک دار می گذرند ، از نظر کیفیّت چگونه است ؟

 

 

1

11

اهمیّت جنگل های استان سمنان را بنویسید. 3 مورد از 7 مورد

 

                                                                                                                                                 ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

5/1

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : نمونه سئوالات - امتحان استان شناسی - دوم متوسطه،
لینک های مرتبط :

باسمه تعالی

مدیریت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان رفاه  سمنان

نام دبیر

امضای ولی محترم

سئوالات ارزشیابی مستمر 3

درس:جغرافیای (2)

پایه:سوم

رشته:  انسانی

محمدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:       

25/9/1393

مدت امتحان:    35 دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف

شماره ی درس

تعداد صفحات

 

 

 

5-6-7-8

از صفحه ی 50 تا 80

 

ردیف

سئوالات

نمره

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)فرسایش فرایندی طبیعی در سطح کره ی زمین است که در سه مرحله سبب کاهش ارتفاع کوهستان ها و تغییر شکل آن ها می شود. .(                                  )

ب). راس برجستگی های یاردانگ مسطّح طرف رو به باد آن ها کم شیب و طرف دیگر آن ها پر شیب است . (                                  )

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف) جلگه ی سند در پاکستان از آبرفت کدام کوهستان به وجود آمده است ؟

1) هیمالیا                                        2) آلپ                                      3) راکی                                             4 )البرز

ب)سهم کدام کشور از اراضی جنگلی بیش تر است ؟

1)زئیر                                               2 )برزیل                                    3)اندونزی                                          4)مالزی

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف)عواملی مانند تغییرات دما و ...........................موجب هوازدگی سنگ ها می گردد.

ب)متداول ترین نوع تپّه های ماسه ای،.................................. است.

1

4

هوازدگی چیست؟

 

1

5

اشکال کارستی چگونه به وجود می آید؟

 

 

5/1

6

یخرفت یا مورن را تعریف کنید؟

 

1

7

از فعّالیّت های مدرن اقتصادی در نواحی کوهستانی دو مورد را نام ببرید ؟

 

 

1

8

ویژگی های آن دسته از بادهای محلّی که در تولید برق بادی موثرند ، کدامند ؟ 3 مورد

 

 

5/1

9

در نواحی کوهستانی به چه دلیلی فعّالیّت های کشاورزی محدود است ؟ 2 مورد

 

1

10

 چگونه دخالت انسان ها موجب تغییر در چشم انداز های کوهستانی می شود ؟2 مورد

 

 

1

11

رگ چیست ؟

 

 

 


                                                                                          ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

1

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای(2) سال سوم انسانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

مدیریّت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان نمونه رشد  سمنان

نام دبیر

امضای ولی محترم

سئوالات ارزشیابی مستمر 2

درس:جغرافیا

پایه:چهارم

رشته:  انسانی

محمّدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:       

26/9/1393

مدّت امتحان:    30 دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف

شماره ی درس

تعداد صفحات

 

 

 

4 و 5

از صفحه ی 33 تا 65

 

ردیف

سئوالات

نمره

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)به علم تهیّه نقشه  ، توپوگرافی گفته می شود..(                                    )

ب). فقط نقشه های تلفیقی در زمره ی فعالیّت های نقشه کشی قرار می گیرند.. (                                 )

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف) اگر به روش نقشه برداری زمینی بخواهیم نقشه ای از پدیده های پلانیمتری یک منطقه تهیّه کنیم ، در مرحله ی برداشت ، اندازه گیری دقیق کدام یک از موارد زیر اهمیّت کم تری دارد ؟

1) طول            2) فاصله از ایستگاه                 3) زاویه ی انحراف                              4 )ارتفاع از سطح زمین

ب)در سیستم تصویر مسطّح ، هر چه از مرکز قطب دور شویم ، تصویر قارّه ها .................پیدا می کنند.

1)واقعیّت بیش تری                  2 )انحنا                 3)شکل مخروط                4)کشیدگی

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف)مقیاس ....................................... ساده ترین و متداول ترین روش نمایش نقشه است..

ب)در سیستم تصویر ..........................مدارها و نصف النهارها به صورت خطوط متقاطع و عمود بر هم دیده می شوند .

1

4

براساس تحقیقات باستان شناسی ، قدیمی ترین نقشه ی معتبر از چه جنسی  بوده ودر کجا کشف شده و چند سال قدمت دارد؟

 

5/1

5

دو خصوصیت مشترک همه ی  نقشه ها را بنویسید ؟

 

1

6

امروزه گردآوری اطّلاعات جغرافیایی برای تهیّه ی نقشه از کدام چهار روش انجام می گیرد ؟

 

 

1

7

1)چرا در عکس های هوایی پدیده ها به صورت برجسته دیده می شوند ؟

 

2)به مجموعه ی فرایند عکس برداری هوایی و تبدیل آن به نقشه چه می گویند ؟

 

1

8

مقیاس نقشه را تعریف کنید ؟

 

 

1

9

مقیاس نقشه ای 500000 : 1 است ، طول دریاچه ای روی نقشه 4 سانتی متر است ، اندازه ی واقعی آن چند کیلومتر است ؟

(محاسبه الزامی است)

 

1

10

 فاصله ی نقشه ای از مسیر سمنان تا سرخه 5 سانتی متر است ، همین فاصله  روی زمین 20 کیلومتر است . مقیاس نقشه چه کسری است ؟( با راه حل)

 

 

1

11

طبقه بندی نقشه ها بر اساس موضوع را نام برده و برای هریک مثالی بیاورید ؟3 مورد

 


                                                                                          ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

5/1

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات جغرافیای سال چهارم انسانی، 
برچسب ها : نمونه سئوالات جغرافیا- چهارم انسانی،
لینک های مرتبط :

 جاذبه ها و زیبائی های کویر و بیابان

1-کویرها (نمکزارها)

هرکشوری که دارای نمکزار است، برای آن اسمی دارد. به عنوان مثال در زبان عربی به نمکزار«سبخ» )Sabakh( می گویند که جمع آن می شود «سبخاء» و به بیابان هم «صحرا» می گویند. ما درایران به نمکزار «کویر» می گوییم.

تعریف کویر: کویر به زمینی گفته می شود که آنچنان تحت تأثیر نمک است(نمک در سطح یا نزدیک سطح آن متمرکز شده) که قابل رویش برای گیاهان (حتی پسته، خرما، جو و غیره که به شوری و قلیایی مقاوم هستند) نیست. اما امکان دارد که میزان املاح آن به حدی باشد که گیاهان غیرزراعی ولی مقاوم به شوری و قلیایی (مانند گز،خارشتر، اشنیان، نی و غیره) بتوانند درآن برویند. دراین صورت، کویرهای گیاهدار یا مراتع کویری خوانده می شوند که درواقع منابع طبیعی، تکثیر شونده مناطق خشک هستند (همان گونه که جنگل ها، منابع طبیعی تکثیر شونده مناطق مرطوبند). اما اگر مقداری املاح محلول خاک از یک حدی تجاوز کند( از سه درصد و یا هدایت الکتریکی مخصوص آن از 43 میلی موس بر سانتیمتر ) دیگر هیچ گیاهی قادر به روییدن درآن نیست (حتی گیاهی به نام «شور» Salzola که مقاوم ترین گیاه به شوری است) دراین شرایط،کویرها یا نمکزارهای فاقد گیاه ولی دارای قشر نمکی (کویرهای واقعی) به وجود می آیند که باید از املاح آنها استفاده کرد و این رو، نگارنده معتقد است. کویرها (نمکزارهای فاقد گیاه) منابع طبیعی تجدید شونده یا قابل تجدید مناطق خشک هستند (درحالی که کویرهای دارای گیاه، منابع طبیعی تکثیر شونده مناطق خشک اند.

در اینجا از جاذبه ها و زیبایی های کویرها، چه کویرهای گیاهدار و چه کویرهای فاقد گیاه، به عنوان یکی از بهترین جاذبه های توریستی کشور ما ونیز در جهان صحبت می کنیم.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جاذبه های گردشگری بیابان ها و کویر های ایران

چکیده:

 کویرگردی پدیده ی  ارزشمندی است كه در كشور ما كم تر به آن توجه شده است با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های تازه در این زمینه می توان به درآمدهای ارزی كشور افزود. مناظر زیبای كویری كه وقتی كویرشناسان و بزرگان علوم زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی ایران با تجربه‌ی طولانی خود از آن سخن می‌گویند، آدم مات و مبهوت می ماند، می‌تواند در نوع خود سالانه هزاران گردشگر طبیعت‌دوست را روانه ایران كند. برخی از كشورهای جهان كه شرایط مشابهی دارند در زمینه جذب توریست اقدامات قابل توجهی انجام داده اند.

 مقدمه.

کشورهایی که در نیم کره شمالی زمین در عرض جغرافیایی 15تا 45 درجه واقع شده اند، در نوار خشک یا بیابانی کره زمین قرار دارند (مانند: ایران، عربستان، صحرای آفریقا، امارات متحده عربی و غیره) زیرا در این عرض جغرافیایی «هوای پرفشار مجاور حاره ای» حاکم است. این هوای پرفشار با دو اثر و ویژگی خود به هر منطقه ای که بوزد، مانع بارندگی می شود: پراکنده کردن هوا و ندادن امکان صعود به آن. به طور کلی این طور می توان گفت، آن هوایی ایجاد بارندگی می کند که ناپایدار باشد یعنی امکان صعود را داشته باشد، سرد بشود تا ذرات ابر بتوانند سرانجام به صورت ریزش های جوی (باران، برف و تگرگ) به سطح زمین بریزند. هوای پرفشار چنین امکانی را نمی دهد. کشور عزیزمان (ایران) که تقریباً در عرض جغرافیایی 25تا 40درجه شمالی قرار دارد، درست در داخل یا بهتر بگوییم در مغز و هسته این عرض جغرافیایی بوده و لذا تحت تأثیر شدید هوای پرفشار مجاور حاره ای واقع شده است و لذا می بایست سراسر آن دارای آب و هوای خشک و بیابانی و فقیر از لحاظ بارندگی می شد، مانند: امارات متحده عربی و دیگر شیخ نشین های خلیج فارس، عربستان، صحرای آفریقا و غیره. اما خوشبختانه، در طول دوره زمین ساختی یا تکامل کره زمین در محدوده کشور ما، دو پدیده اتفاق افتاده یا عوارض طبیعی به وجود آمده که در بسیاری از مناطق آن، اثر بسیار نامطلوب هوای پرفشار مجاور حاره ای و نیز بادهای آلیزه که آن هم در همین عرض های جغرافیایی باعث خشکی آب و هوا می شود، از بین رفته و ایران دارای انواع یا تیپهای مختلف آب و هوا و از این لحاظ یک کشور تقریباً استثنایی در جهان شده است. یکی از این دو پدیده خشک شدن دریاها ولی باقی ماندن دو دریا در شمال و جنوب کشور است (دریای خزر در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب) و دیگری، چین خورده و کوهستانی شدن قسمت اعظم آن است.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : جاذبه ها - گردشگری - بیابان ها و کویرها - ایران،
لینک های مرتبط :
جمعه 28 آذر 1393 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

30ویژگی جامعه زنده

ویژگی مهم این سلسله نوشته ها ، کد گذاری آنهاست به گونه ای که هر کدام از ویژگی ها، بخشی از یک فرایند مهم در جامعه را نمایندگی می کند.

به نوشته دکتر سریع القلم، جامعه ای زنده است :

1.    که در عرصه های اقتصاد، هنر، علم، سیاست، میان شهروندان رقابت قاعده مند وجود داشته باشد

2.    که آموزش اخلاق و مسئولیت اجتماعی در دوره دبستان تمام شده باشد

3.    که تعداد رسانه های غیر دولتی حداقل دو برابر دولتی باشد

4.    که در جاده های آن در هر صدکیلومتر برای شهروندان، استراحتگاه ساخته شده باشد

5.    که شهروندان آن به وفور به هم اعتماد کنند

6.    که حداکثر هزینه های غذا و مسکن، 35 درصد درآمد شهروندان باشد

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : دانستنی ها، 
برچسب ها : 30 ویژگی جامعه ی زنده،
لینک های مرتبط :

تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند

تفاوت كشورهای ثروتمند و فقیر، تفاوت قدمت آن ها نیست.

برای مثال كشور مصر بیش از 3000 سال تاریخ مكتوب دارد و فقیر است!

اما كشورهای جدیدی مانند كانادا، نیوزیلند، استرالیا كه 150 سال پیش وضعیت قابل توجهی نداشتند، اكنون كشورهایی توسعه‌یافته و ثروتمند هستند.

تفاوت كشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.

 ژاپن كشوری است كه سرزمین بسیار محدودی دارد كه 80 درصد آن كوه‌هایی است كه مناسب كشاورزی و دامداری نیست اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریكا را دارد. این كشور مانند یك كارخانه پهناور و شناوری می‌باشد كه مواد خام را از همه جهان وارد كرده و به صورت محصولات پیشرفته صادر می‌كند.

مثال بعدی سوئیس است.

كشوری كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نمی‌آید اما بهترین شكلات‌های جهان را تولید و صادر می‌كند. در سرزمین كوچك و سرد سوئیس كه تنها در چهار ماه سال می‌توان كشاورزی و دامداری انجام داد، بهترین لبنیات (پنیر) دنیا تولید می‌شود.

سوئیس كشوری است كه به امنیت، نظم و سخت كوشی مشهور است و به همین خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده‌است (بانك‌های سوئیس) افراد تحصیل‌کرده‌ای كه از كشورهای ثروتمند با همتایان خود در كشورهای فقیر برخورد دارند برای ما مشخص می‌كنند كه سطح هوش و فهم نیز تفاوت قابل توجّهی در این میان ندارد. نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند. زیرا مهاجرانی كه در كشور خود برچسب تنبلی می‌گیرند، در كشورهای اروپایی به نیروهای مولّد و فعّال تبدیل می‌شوند.

پس تفاوت در چیست؟

تفاوت در رفتارهای است كه در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.

وقتی كه رفتارهای مردم كشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل می‌كنیم، متوجه می‌شویم كه اكثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می‌كنند:

اخلاق به عنوان اصل پایه

وحدت

مسئولیت پذیری

احترام به قانون و مقرّرات

احترام به حقوق شهروندان دیگر

عشق به كار

تحمّل سختی‌ها به منظور سرمایه‌گذاری روی آینده

میل به ارائه كارهای برتر و فوق‌العاده

نظم‌پذیری

اما در كشورهای فقیر تنها عدّه کمی  از مردم از این اصول پیروی می‌كنند.

در کشور ما کسی که زیاد کار کند تراکتور نامیده می شود

کسی که به قوانین احترام بگذارد بچه مثبت است

کسی که اخلاقیات را رعایت کند برچسب پاستوریزه خواهد گرفت

کسانی که حقوق دیگران را زیر پا می گذارند ،آدم های زرنگ خوانده می شوند

انسان های منظّم افراد خشک و بی حال هستند

همه به دنبال یک شبه رفتن ره صد ساله

و.........

بیایید از خودمان شروع کنیم و از همین لحظه

ما ایرانیان فقیر هستیم نه به این خاطر كه منابع طبیعی نداریم یا این كه طبیعت نسبت به ما بی رحم بوده‌است.

ما فقیر هستیم برای این كه رفتارمان چنین سبب شده‌است.

ما برای آموختن و رعایت اصول فوق كه (توسط كشورهای پیشرفته شناسایی شده است) فاقد اهتمام لازم هستیم.     

   منبع : http://geo-f.blogfa.com





نوع مطلب : دانستنی ها، 
برچسب ها : تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند،
لینک های مرتبط :




نوع مطلب : عکس های جغرافیایی، 
برچسب ها : بحران آب - ایران،
لینک های مرتبط :
جمعه 7 آذر 1393 :: نویسنده : محمد حسین احسانی
ایران ۲۰۲۵ بحران کم آبی

ممکن است افزایش بارش در بعضی از سال ها موجب خوشحالی مردم شود، ولی میزان بارش حتی در دوره های ترسالی، برای کشور پهناور و پرجمعیت ما که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته کافی نیست. براساس گزارش های سازمان های بین المللی، ایران یکی از کشورهایی است که در آینده نزدیک با کمبود آب مواجه می شود.
درست است که مردم ایران به اندازه کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن آب مصرف نمی کنند، ولی واقعیت این است که برای جلوگیری از بحران های آینده بیش از این باید در مصرف آب صرفه جویی کنند. این صرفه جویی ها حتی در کشورهای پرآب نظیر کشورهای اروپایی هم انجام می شود.
یک پزشک ایرانی مقیم آلمان می گوید: «در آلمان به قدری آب گران است که مردم در حمامشان از سیستمی استفاده می کنند که هر بار مقدار محدودی آب در اختیارشان قرار می دهد».
برای بسیاری از مردم کمبود آب به معنی جیره بندی و قطعی گاه و بیگاه آب است. در حالی که این قضیه ابعاد گسترده تری دارد.
مهندس احسان بی نیاز کارشناس آب که موضوع پایان نامه اش پدیده کم آبی در ایران بوده است، هشدار می دهد: «قطعاً ۲۰ سال پس از حالا مشکل اصلی کشور مشکل آب خواهد بود».
وی می گوید: «خشکسالی پدیده ای خزنده است. این پدیده تلفات انسانی زیادی ندارد ولی تلفات اقتصادی اش زیاد است. در حالی که مردم فکر می کنند زلزله و سیل بلایای طبیعی است و به خشکسالی اهمیت نمی دهند. روزنامه ها و مجلات هم نسبت به دیگر بلایای طبیعی کمتر به این موضوع می پردازند. در حالی که کارشناسان سازمان ملل گفته اند که اگر خشکسالی در ایران رخ دهد به فاجعه انسانی تبدیل می شود. 
کم آبی موجب می شود آبی که برای کشاورزی و دامپروری مورد استفاده قرار می گیرد از بین برود، قنات ها بی آب شود، زمین ها خشک و بایر شود و بیماری های مختلف به وجود آید. همچنین حیات وحش و گونه های زیستی از بین برود. چنان که در خشکسالی سال ،۷۸ در سیستان و بلوچستان تمساح پوزه کوتاه در معرض انقراض قرار گرفت. هنگامی که بر اثر کم آبی محصولات کشاورزی کم می شود، کشاورزان نیز نمی توانند وام هایشان را بازپرداخت کنند.
نمونه کشورهایی که بر اثر کم آبی دچار بحران شدند، اتیوپی و هندوستان است. علت مهم قحطی های هند، سیلاب و خشکسالی بوده است. خشکسالی در اتیوپی و هند باعث قحطی شده و جنگ هایی را به وجود آورده است. 
ایران هم در معرض این گونه خطرات قرار دارد. چون که ایران جزو کشورهای خشک جهان است. علاوه بر این که کشور ما، کم آب است، بارش ها نیز در آن نامنظم است. میانگین بارش در ایران ۲۴۸ میلی متر در سال است در حالی که میزان بارش در آستارا ۲۰۰۰ میلی متر و در طبس ۵۰ میلی متر است».
● بارش کم و مصرف رو به افزایش
میزان متوسط بارش در ایران ۲۴۸ میلی متر یا ۴۱۳ میلیارد متر مکعب است. این میزان یک سوم متوسط بارش در جهان (۸۳۱ میلی متر) است. به این ترتیب در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند، سهم ایران از منابع آب تجدیدپذیر فقط ۳۶ صدم درصد است. از ۴۱۳ متر مکعب بارش سالانه ۲۶۹ متر مکعب هم به اشکال مختلف از دست می رود. بیش از ۹۳ درصد از آب باقیمانده صرف کشاورزی آن هم به شکل غیراصولی می شود.
یک استاد جغرافیای دانشگاه تهران به گزارشگر روزنامه گفت: «در سال ۱۳۳۷ جمعیت ایران ۱۶ میلیون بوده و حالا ۷۰میلیون است. در حالی که میزان آب ثابت مانده. کشور ما در منطقه خاورمیانه قرار دارد و از نظر میزان بارندگی فقیر است. حتی با این که بارندگی در شمال کشور زیاد است ولی این باران هم زمانی می بارد که زیاد به آن احتیاج نیست و ۳ ماه تابستان که موقع برنج کاری است این مناطق آب ندارد. در نتیجه حتی در پرباران ترین نقطه کشور هم ناچاریم از آب زیرزمینی استفاده کنیم. 
استفاده زیاد از آب زیرزمینی هم باعث می شودکه سطح این آب ها در همه جا پائین بیاید. به خاطر پائین رفتن آب های زیرزمینی هم چاه های نیمه عمیق به چاه عمیق تبدیل شده اند و بعضی از قنات ها خشک شده اند. وقتی سطح آب پائین می آید پوشش گیاهی مراتع از بین می رود و گیاهانی که از آب زیرزمینی استفاده می کردند از بین می روند».
کارشناسان می گویند که از میانه بهار آب رودخانه ها و چشمه ها کاهش می یابد و در تابستان تنها منبع قابل استفاده آب های زیرزمینی است. درحالی که با میزان بهره برداری کنونی، آب های زیرزمینی هم در معرض خطر جدی قرار دارند. نتیجه تحقیقات سازمان ملل حاکی از این است که منابع قابل استفاده آب ایران از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب در سال ۱۹۹۰ به ۷۲۶ تا ۸۶۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که افزایش جمعیت و بهتر شدن برنامه غذایی، می تواند کشور را به شدت به واردات محصولات کشاورزی وابسته کند. در همین مدت همچنان جمعیت شهری رو به افزایش می رود و مصرف زیاد آب به بحران دامن می زند.
محمدمهدی عفیفی کارشناس کشاورزی می گوید: «محصولات استراتژیک گندم و جو و چغندرقند به آب زیادی نیاز دارند. بنابراین بحران کم آبی می تواند بر تولید این محصولات اثر بگذارد. البته واقعیت این است که مدیریت منابع آب هم در ایران خوب نیست و بویژه در مناطق غربی نتوانسته ایم از منابع آب رودخانه ها درست استفاده کنیم».
آمارها حاکی از آن است که در کشور ما ۵۹ درصد از اراضی نیاز به آبیاری دارند که در دنیا این رقم ۱۶ درصد است. همچنین در ایران تولیدات غذایی از اراضی آبی ۸۹ درصد و از اراضی دیم ۱۱ درصد است. این موضوع نشان می دهد که برای کنترل بحران، باید برای استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی برنامه ریزی کنیم.
● به شاخص های مختص ایران نیاز داریم
براساس آماری که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده «در کمتر از ۳ دهه از ۱۸۰ سد بزرگ با ظرفیت ۳۰ میلیارد متر مکعب و ۳۲۰ سد کوتاه با ظرفیت ۵۷۰ میلیون متر مکعب بهره برداری شده است. ۸۸ سد بزرگ نیز با ظرفیت ۱۰ میلیارد متر مکعب در کشور در حال ساخت است که تا پایان برنامه چهارم به پایان خواهد رسید و ۱۷۶ سد بزرگ دیگر در مرحله مطالعه قرار دارد».
از طرف دیگر مدتی است که ایران در دوره ترسالی قرار گرفته و بارش ها باعث خوشحالی مردم می شود. ولی هیچ کدام از اینها به معنی دور شدن از بحران نیست.
مهندس بی نیاز تأکید می کند که برای شناخت خشکسالی های کشورمان باید شاخص های خودمان را داشته باشیم تا بتوانیم برای مقابله با بحران های احتمالی برنامه ریزی کنیم.
وی می گوید: «لازم است مسئولان با دید علمی به کم آبی نگاه کنند. خشکسالی سال ،۷۸ فقط بر بخش کشاورزی ۱۰۰۰ میلیارد ریال زیان وارد کرد. تا سال ،۸۱ این زیان به ۲۱۰۰۰ میلیارد ریال بالغ شد. در حالی که اگر برنامه ریزی جامعی داشتیم، این مشکلات به وجود نمی آمد. در ایران ما شاخص جامعی برای خشکسالی نداریم که منحصراً برای ایران تعریف شود. در حالی که به عنوان مثال در آمریکا شاخص «پالمر» تنها برای کشاورزی تعریف شده است و سایر کشورها هم شاخص هایی برای سرزمین خودشان درآورده اند. وقتی ما چنین شاخص هایی که مختص کشور خودمان باشد نداریم، برنامه ریزان هم نمی توانند به صورت علمی درباره بحث خشکسالی برنامه ریزی کنند. ما هم اینک از شاخص های کشورهای دیگر استفاده می کنیم». 
وی تصریح می کند که ما از سال ۷۷ تا ۸۱ دوره خشکسالی داشتیم. ولی مدتی است که در دوره ترسالی هستیم. به طوری که در سال آبی ۸۶-۸۵ نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش بارش وجود داشته است.
با این حال وی می گوید: «هرچند مدت یک دوره خشکسالی رخ می دهد که ما به خاطر نداشتن شاخص ها، زمان آغاز آن را نمی دانیم. به عنوان مثال از سال ۱۳۲۸ معمولاً هر ۱۰ سال یک دوره خشکسالی در زابل رخ داده است. بنابراین دوره ترسالی ای که در آن به سرمی بریم، دلیل آن نیست که از خطر خارج شدیم».
با این وصف میزان مصرف آب با شرایط کم آبی کشور همخوانی ندارد و سرانه مصرف در ایران بالاست. در بسیاری اوقات لوله های آب می ترکد و مدت زیادی آب هدر می رود. شیرها چکه می کند و بسیاری از شهروندان به آن اهمیتی نمی دهند. همچنین کارشناسان می گویند که شبکه های آبرسانی نشتی دارد و لوله ها پوسیده.
در کنار این فرهنگ بد مصرف، با وجود کارهای زیادی که انجام شده، آب رودهای زیادی هرز می رود چون که سدی بر روی آنها ساخته نشده. با این وصف تا سال ۲۰۲۵ کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.
کمبود آب، افزایش جمعیت، بالا رفتن سطح زندگی و بهداشت و افزایش بیشتر مصرف آب و کمبود مواد غذایی در دهه های آینده بحرانی را پیش روی ایران قرار می دهد که چشم اندازش از همین حالا تیره است و البته مهار چنین بحرانی به کاری که ما در این سال ها انجام می دهیم بستگی دارد.

منبع : بنیاد آینده نگری ایران





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : بحران- کم آبی - ایران،
لینک های مرتبط :

باسمه تعالی

مدیریّت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان شهید بهشتی  سمنان

نام دبیر

امضای ولی محترم دانش آموز

سئوالات ارزشیابی مستمر2

درس:جغرافیای عمومی

پایه:دوم

رشته:                   

محمّدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:

1393/9/2

مدّت امتحان: 35دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف و امضا

دروس کتاب

صفحات کتاب

 

 

 

3-4-5-6-7-8-9

از صفحه ی 30تا صفحه 74

 

ردیف

سئوالات

بارم

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)اقتصاد عشایر متّکی به دام است..(                         )

ب) فرسایش خاک یعنی جابه جایی عمودی خاک از محلّی به محلّ دیگر توسّط آب یا باد. (                      )

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف)قشلاق ایلات بختیاری کدام است ؟

1)اطراف شهر کرد                 2)جلگه ی خوزستان                  3 ) جلگه ی مغان              4 )جنوب استان فارس

ب)فرماندار کجا را اداره می کند ؟

1)استان                   2 )شهرستان                        3)بخش                     4)دهستان

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف)روستاهایی که در امتداد یک رود شکل گرفته اند به روستاهای ............................معروف اند.

ب)جنگل های ......................... یکی از منابع تامین کننده ی اکسیژن جهان است.

1

4

امروزه به چه دلیلی تعداد کوچ نشینان رو به کاهش است ؟ 2 مورد

 

 

1

5

واحه چیست؟ توضیح دهید .

 

 

5/1

6

به چه علّت در مناطق گرم و خشک روستاییان سقف خانه های خود را گنبدی شکل می سازند؟

 

 

1

7

عوامل موثّر در شکل گیری سکونتگاه های شهری ایران را بنویسید؟4مورد

 

 

1

8

نقش شهرهای زیر را بنویسید :

الف ) تهران :                   ب)قم :                       ج) اصفهان                             د)آبادان                               

 

1

9

چرا تعداد استان ها در غرب کشور بیش تر از شرق کشور است ؟ 2 دلیل

 

1

10

 امروزه شهر به کجا گفته می شود ؟

 

1

11

ویزگی های آب و هوایی مناطق خشک را بنویسید. 3 موردکافی

 

 

                                                                                                                                     

                                                                                                                                                 ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

5/1

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : سئوالات امتحانی - دوم دبیرستان - جغرافیا،
لینک های مرتبط :

باسمه تعالی

مدیریت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان پسرانه شاهد  سمنان

نام دبیر

امضای ولی محترم

سئوالات ارزشیابی مستمر 2

درس:جغرافیای (2)

پایه:سوم

رشته:  انسانی

محمدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:       

1393/8/25

مدت امتحان:    35 دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف

شماره ی درس

تعداد صفحات

 

 

 

3-4-5

از صفحه ی 27 تا 49

 

ردیف

سئوالات

نمره

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)سواحل به دلیل ایفای نقش های گوناگون چون نقش ارتباطی ،اقتصادی و بازرگانی در زندگی انسان اهمیّت زیادی دارند. .(         )

ب). در سواحل دلتایی و خلیج های کوچک به دلیل وجود مواد غذایی فراوان و عمق زیاد ،گونه های متنوّع آبزیان زندگی می کنند. .(               )    

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف) در سواحل کشور مالزی کدام منابع معدنی باارزش یافت می شود ؟

1) طلا             2) سرب                  3) قلع             4 )آهن

ب)کدام کوه ها مرز آسیا و اروپاست ؟

1)آلپ                  2 )عسیر                3)آپالاش                4)اورال

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف)تاثیر انحلالی آب دریا بر سنگ های ................ساحل سبب حل شدن و ایجاد شکاف  ها و درز هایی در سنگ ها می شود.

ب)برای تهیّه ی نقشه ی توپوگرافی از سرزمین های وسیع ،ابتدا با هواپیما یا ................................از منطقه ی مورد نظر عکس برداری می شود..

1

4

ساحل چگونه محیطی است ؟

 

1

5

جنس سنگ چگونه بر شکل ساحل اثر می گذارد ؟توضیح دهید.

 

 

5/1

6

چه عواملی در طبیعت پیوسته سواحل را تغییر می دهند ؟4مورد

 

1

7

اشکال ناهمواری ناشی از رسوبگذاری مواد (تراکمی )در سواحل را نام ببرید ؟4مورد

 

 

1

8

برای هریک از عملکرد های مثبت و منفی انسان بر مناطق ساحلی یک مثال بنویسید ؟

 

 

5/1

9

فعّالیّت های توریستی ساکنان سواحل را نام ببرید ؟  (مشاغل)4 مورد

 

1

10

 منابع آلودگی های نفتی در سواحل را نام ببرید؟

 

 

1

11

دولت هلند برای حفاظت از تپه های ماسه ای ساحلی چه اقداماتی انجام داده است ؟2 مورد

 

 

 


                                                                                          ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

1

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای(2) سال سوم انسانی، 
برچسب ها : سئوالات امتحانی - جغرافیا - سوم انسانی،
لینک های مرتبط :

نام و نام خانوادگی :

کلاس : چهارم انسانی دبیرستان     نمونه رشد      سمنان

صفحه ی 2

 

ردیف

 ادامه ی سئوالات امتحانی  جغرافیا  مستمر شماره ی 1

نمره

 

12

سیستم را تعریف کنید ؟

 

 

 

1

13

انواع تقسیم بندی سیستم ها را نام ببرید ؟

 

 

1

14

نگرش سیستمی سبب چه مواردی می شود یا فواید نگرش سیستمی را بنویسید ؟4 مورد

 

 

 

1

15

از دیدگاه علم جغرافیا سیارّه ی زمین از آغاز پیدایش تا کنون چهار مرحله را طی کرده است  ،بنویسید ؟

 

 

 

 

 

2

16

پژوهش بر اساس هدف به دو دسته تقسیم می شود نام برده و هر یک را تعریف کنید؟

 

 

 

 

1

17

پژوهش های علمی بر اساس ماهیّت و روش را نام برده و یکی را به دلخواه تعریف کنید؟

 

 

 

1

18

اوّلین گام در راه یک پژوهش جغرافیایی چیست و چرا ؟

 

 

5/0

19

گام هفتم یک پژوهش علمی جغرافیایی یعنی پردازش داده ها یعنی چه ؟

 

 

 

 

5/0

20

چرا ردّ فرضیّه به معنای شکست پژوهش و پژوهشگر نیست؟

 

 

 

 

1

 

                             امام حسین (ع): من نماز را دوست دارم.                                               موفّق باشید                                جمع بارم

20

 





نوع مطلب : نمونه سوالات جغرافیای سال چهارم انسانی، 
برچسب ها : سئوالات امتحانی - چهارم انسانی - جغرافیا،
لینک های مرتبط :

باسمه تعالی

مدیریّت آموزش و پرورش شهرستان  سمنان

دبیرستان نمونه رشد  سمنان

نام دبیر

مُهر آموزشگاه

سئوالات ارزشیابی مستمر 1

درس:جغرافیا

پایه:چهارم

رشته:  انسانی

محمّدحسین احسانی

 

شامل  20 سئوال در 2    صفحه

تاریخ آزمون:       

1393/8/28

مدّت امتحان:    30 دقیقه

نام و نام خانوادگی

نمره با عدد

نمره با حروف

شماره ی درس

تعداد صفحات

 

 

 

1و2و3

از صفحه ی 1 تا 26

 

ردیف

سئوالات

نمره

 

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)هدف اصلی کتاب جغرافیای چهارم ،آشنا کردن دانش آموزان با فنون و مهارت های اساسی جغرافیاست..(                                    )

ب). آغاز تاریخ دانش جغرافیا را حدودأ به پانصد سال بعد از میلاد و به سرزمین یونان باستان نسبت می دهند. (                                 )

5/0

2

گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف) چه کسی جغرافیا را "علم مطالعه ی زمین به عنوان جایگاه انسان "تعریف کرده است؟

1) اراتوستن             2) ابوریحان بیرونی                  3) ابن بطوطه             4 )یاقوت حموی

ب)در تحلیلی که رابطه ی یک پدیده ی جغرافیایی با سایر پدیده ها مورد بررسی قرار گیرد،از کدام شیوه ی شناخت جغرافیایی استفاده کرده ایم ؟

1)تکوینی                  2 )ساختاری                 3)کارکردی                 4)آینده نگر

5/0

3

عبارت های زیر را کامل کنید.

الف)اگر یک سیستم به پسخوراند...............................دچار شود ،در حال از دست دادن تعادل خود است.

ب)با به کار گیری مدل تحلیلی تحقیق ،پژوهشگر داده هایی را جمع آوری می کند که در جهت ..........................اوست.

1

4

تعریف علم جغرافیا را بنویسید؟

 

1

5

علاوه بر تحقیقات جغرافیایی و کشف مناطق جدید توسط جغرافی دانان مسلمان ،چه علل و انگیزه های دیگری موجب گسترش دانش جغرافیا گردید ؟ 4 مورد

 

 

1

6

پس از جنگ جهانی دوم ، رویکرد به جغرافیا با توجّه به چه عللی دستخوش تحوّل و تکامل گردید ؟ 3مورد

 

 

5/1

7

1)سه شاخه ی فرعی فنون جغرافیایی زا نام ببرید ؟

2)ژئومورفولوژی از شاخه های جغرافیای طبیعی از کدام علم استفاده می کند ؟

 

1

8

جغرافیای سیاسی را تعریف کنید ؟

 

 

1

9

تفاوت علم هواشناسی و آب و هواشناسی (اقلیم شناسی )را بنویسید ؟

 

5/1

10

 اهداف آموزش جغرافیا را نام ببرید ؟4 مورد

 

 

1

11

جغرافیا دید ترکیبی و کلّی دارد ، یعنی چه ؟

 

 

 


                                                                                          ادامه ی سئوالات در صفحه ی دوم

 

1

 





نوع مطلب : نمونه سوالات جغرافیای سال چهارم انسانی، 
برچسب ها : سئوالات امتحانی - چهارم انسانی - جغرافیا،
لینک های مرتبط :


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی