تبلیغات
جغرافیای محمد حسین احسانی - مطالب مهر 1394
 
جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی

1

کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟

1)یکی از ساده ترین و قدیمی ترین تعاریف جغرافیا ، علم توصیف زمین است . (                                 )

2)جغرافیدانان اطلاعات خود را با روش کتابخانه ای و میدانی به دست می آورند  .                                      (                             )

3)عواملی چون آب و هوا و جنس خاک در وسعت جلگه ها تاثیر ندارد .(                                    )

4)فرسایش به وسیله آب های روان مهم ترین عامل خارجی تغییر شکل ناهمواری ها بوده است . (                                        )

 

 

 

2

2

سئوالات چهار گزینه ای:گزینه ی صحیح را باعلامت x مشخص کنید.

1)در کدام نقشه ها جزئیات بهتر نمایش داده می شود ؟

الف)کوچک مقیاس                    ب)کشوری                             ج)بزرگ مقیاس                               د)جهانی

2)اولین پیامد قطع درختان جنگلی چیست؟

الف)افزایش گاز کربنیک             ب)افزایش دمای کره زمین       ج)ذوب یخ های قطبی            د)بالا آمدن سطح آب ها

3)جغرافیدانان از عکس های هوایی به چه دلیل استفاده می کنند؟

الف)دید جزیی                         ب)دید همه جانبه                     ج)نشان دادن تغییرات             د)بررسی منابع زمینی

4)با توجه به مجاورت ایران با مدار راس سرطان کشور ما در چه نواری واقع شده است؟

الف)کوهزایی           ب)حوضه های بسته                ج)چاله های کوچک و بزرگ                                د)بیابانی

 

 

 

 

 

2

3

سئوالات کامل کردنی:

1)انسان و .........................دو عامل اصلی در علم جغرافیا محسوب می شوند.

2)روش های گردآوری میدانی شامل پرسشنامه ها مصاحبه ها و ........................است.

3)غرب فلات ایران را رشته کوه زاگرس و شرق آن  را رشته کوه .......................محدود کرده اند.

4)زاگرس جنوب شرقی دارای دره های .........................و دشت های وسیع در میان رشته کوه هاست.

 

2

4

درباره توده هوای مشخص شده ، پاسخ دهید:

1)نام توده هوا :                                                                2)زمان نفوذ به کشور:

  3) منشا :                                                                        4) اثرات آب و هوایی :

 

 

   

 

 

 

 

2

 

      صفحه ی یک                                                         ادامه ی سئوالات در صفحه ی دو                                      جمع بارم این صفحه

                                                                                                   

ادامه ی سئوالات امتحانی  جغرافیای دوم دبیرستان                                                   مستمر شماره 1

8

 

نمره

5

امروزه چه تعریفی از جغرافیا شده است؟

 

 

1

6

برای ایجاد یک فروشگاه در شهر جغرافیدان چه مواردی را مطالعه قرار می دهد؟ 4 مورد

 

 

 

2

7

برای شناخت وضعیت آب و هوای یک ناحیه در صورت مراجعه به سازمان هواشناسی کدام اطلاعات را می توان به دست آورد؟ 4 مورد

 

 

2

8

موقعیت نسبی ایران را بنویسید؟

 

 

1

9

فلات ایران چگونه سرزمینی است و شامل کدام کشورهاست؟

 

 

1

10

تنها راه عبور از سرزمین های مرتفع و کوه ها چیست؟

 

 

1

11

پوشش گیاهی دامنه های شمالی و جنوبی البرز را مقایسه کنید و علت آن را بنویسید؟

 

 

 

 

1

12

رشته کوه زاگرس دارای چه ویژگی هایی است؟ 4 مورد

 

 

 

 

1

13

دشت را تعریف کنید؟

 

 

 

1

14

کارشناسان هواشناسی وضعیت هوا و تغییرات آن را چگونه پیش بینی می کنند؟

 

 

 

 

 

صفحه ی دو                             امام حسین (ع) : من نماز را دوست دارم .                                                                                                                                 

جمع کل  بارم

1

 


 

 

 

20

 





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی سال دهم کلیه ی رشته ها، 
برچسب ها : نمونه سئوالات جغرافیای عمومی درس 1 و 2،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 مهر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

راز خواندن 40 روز زیارت عاشورا از زبان آیت الله حق شناس

آیت الله حق شناس:شما چهل روز زیارت عاشورا بخوانید اگر از خدا حاجتتان را نگرفتید، بیایید که من برای شما حاجتتان را از خدا میگیرم و من ضامن آن هستم .

 سالهای اول طلبگیام بود، تازه با آیت الله حق شناس آشنا شده بودم . چه جلسات با صفایی بود . خانه محقر استاد در آن جمع قلیل چه صفایی داشت . تازه ایشان به محل ما آمده بودند و هنوز در محل شناخته شده نبودند و حتی شاگردان ایشان هم از محل جدید زندگی ایشان مطلع نبودند. ماه رمضان بود و به واسطه یکی از اساتیدمان که از شاگردان ایشان بود و بعدها مدیریت مدرسه امینالدوله را عهدهدار شد، خدمت معظم له شرفیاب میشدیم .

 حدود سیزده چهارده نفر بیشتر نبودیم. نماز را پشت سر آقا میخواندیم که جای شما خالی اما همه اینها آن چیزی نیست که میخواهم بگویم .

 آنچه میخواهم بگویم مهمترین یادگار زندگی من از درک محضر ایشان است که در این مختصر به اطلاع شما عزیزان میرسانم و آن در باب ختم زیارت عاشوراست .

 ایشان میفرمودند:

 شما چهل روز زیارت عاشورا بخوانید و در آن چهل روز مراقبت شدید نفس را عهدهدار باشید؛ هر حاجتی که از خدا بخواهید به شما داده میشود و اگر از خدا حاجتتان را نگرفتید، بیایید که من برای شما حاجتتان را از خدا میگیرم و من ضامن آن هستم .

 در این مختصر نه در این حد و اندازه هستم که کلام استاد را شرح دهم و نه توانایی آن را دارم که چیزی به زبان بیاورم چرا که خیلی دلم گرفته و غمگینم . ذخیرههای الهی یکی پس از دیگری میروند.

 از آنجایی كه در امور دنیا و آخرت برای هر امری آدابی مخصوص به خود می باشد، زیارت عاشورا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مشتمل بر آداب و حالات مخصوص به خود میباشد , كه این آداب را حضرت آیت الله حق شناس از استاد فرزانه خود حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) نقل می كنند كه امید است هدیه مبارك و گرانقدری باشد از گنجینه فیوضات اولیاءالله برای شیفتگان معرفت الهی.

 اما طریقه ختم زیارت عاشورا در چهل روز از زبان حضرت استاد آیت الله حقشناس به شرح زیر است:

 مقدمه :

 الف - صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود.

 ب - لعن و سلامی که در انتهای زیارت عاشورا میباشد را به ترتیب هر كدام فقط 1 بار گفته شود.یعنی یکبار بگویی:

 اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ

 خدایا لعنت کن نخستین ستمگرى را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسى که او را در این زور و ستم پیروى کرد

 اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً

 خدایا لعنت کن بر گروهى که پیكار کردند با حسین علیه السلام و همراهى کردند و پیمان بستند و از هم پیروى کردند براى کشتن آن حضرت خدایا لعنت کن همه آنها را

 یکبار هم سلام زیارت را بگویی یعنی:

 اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَیْكَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِكُمْ

 سلام بر تو اى ابا عبداللّه و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر تو از جانب من سلام خدا باد همیشه تا من زنده ام و برپا است شب و روز و قرار ندهد این زیارت را خداوند آخرین بار زیارت من از شما

 اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

 سلام بر حسین و بر على بن الحسین و بر فرزندان حسین و بر اصحاب و یاران حسین

 ج - زیارت عاشورا از اول تا ابتدای صد لعن خوانده شود ، این قسمت مربوط به مقدمه زیارت عاشورا میباشد.

 در این قسمت نیازی به گفتن صد لعن و صد سلام نیست و زیارت تا سر صد لعن و سلام خوانده میشود و پس از آن ادامه زیارت عاشورا به صورت زیر میباشد:

 د - دو ركعت نماز هدیه به حضرت ابا عبدالله خوانده شود، این نماز با نماز آخر زیارت عاشورا متفاوت است و نیت آن باید هدیه به حضرت ابا عبدالله باشد.

 ه - پس از خواندن نماز هدیه به حضرت ابا عبدالله صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود.

 پنج مورد فوق مقدمه زیارت عاشورادر این دستور مخصوص زیارت عاشورا میباشد و باید توجّه شود که در مقدمه که در بخش فوق توضیح داده شده است زیارت عاشورا تا سر صد لعن و سلام خوانده شده است و به طور کامل خوانده نشده است که پس از انجام موارد فوق به عنوان مقدمه ادامه زیارت عاشورا به صورت زیر خوانده میشود که مشروح زیارت میباشد .

 ادامه زیارت عاشورا :

 الف - زیارت عاشورا از اول تا آ خر خوانده شود- در خواندن زیارت لعن و سلام هر کدام صد مرتبه گفته شود.

 ب - پس از اتمام زیارت دو ركعت نماز زیارت خوانده شود . ( این نماز جزء زیارت عاشورا است )

 اما لازم است که نکات زیر در این اربعین حتما رعایت شود:

 1- ایشان میفرمودند: در طول این چهل روز برای سلامتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه صدقه بدهید.

 2 - ایشان تاکید زیادی داشتند که در طول این چهل روز میبایست مراقبه اعمال صورت بگیرد. یعنی واجبات انجام گرفته و محرمات ترک گردد. گریههای آیت الله حقشناس وقتی از گناه صحبت میکردند و با لفظ زیبای «ببین داداش جون» جوانان را به دوری از گناه توصیه میکردند؛ همراه با این جمله بود که گناه باعث عدم استجابت دعاست .

 3- ایشان میفرمودند: در طول چهل روز کسی جز اهل منزل از انجام زیارت عاشورا توسط شما مطلع نگردد. زیارت را مخفیانه بخوانید تا کسی مطلع نگردد و این سفارش استاد، نکاتی داشت که در این مختصر نمیگنجد .

 4 - به یاد دارم که ایشان تاکید میکردند که مابین انجام زیارت عاشورا صحبتی صورت نگیرد. از آنجایی که انجام اعمال زیارت با اوصاف فوق حدود یک ساعت و نیم به طول میانجامد ایشان تاکید داشتند مابین زیارت صحبتی نشود البته ناگفته نماند که این مطلب را ایشان شرط صحت نمیدانستند لکن بر این مطلب تاکید میکردند و خاطرهای را نیز نقل میکردند که یادش بخیر ... .

 5 - میفرمودند: بین طلوع و غروب آفتاب زمان انجام عمل است و تاکید میکردند روز چهارشنبه به عنوان یوم الشروع انتخاب شود البته حجة الاسلام والمسلمین جاودان میفرمودند اگر چهارشنبه هم نشد اشکالی ندارد ولی چه بهتر است که چهارشنبه به عنوان یوم الشروع انتخاب شود.

 __________________

خدایا؛

 نعمت سلامتی مبداء همه نیازهاست و عاقبت به خیری مقصد همه نیازها؛

 بین این مبداء تا آن مقصد؛ والاترین نیازها دلخوشی است؛

 خدایا به بزرگیت سوگند آنرا به تمامی آشنایان و دوستانم عطا فرما.

           





نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : انگیزه - تحصیل دانش آموزان،
لینک های مرتبط :

 40 نکته در باره  افزایش انگیزه دانش آموزان  در تحصیل

 انگیزه، حالات درونی فرد است كه موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد.

به همین علت علاوه بر آنكه انگیزه وسیله‌ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‌‌شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می‌شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می‌آید.

از آنجا كه هوش و استعداد تحصیلی به‌عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، كمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می‌شود، سعی بر آن است كه با افزایش انگیزه دانش‌آموزان حداكثر بهره‌وری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است كه پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنكه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می‌توانند در بالا بردن انگیزه دانش‌‌آموزان مفید واقع شوند.

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است. از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌كننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت‌كننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره كرد.

آنچه كه بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است كه دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.

تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است كه افراد با انگیزه درونی احساس كفایت بیشتری در خود دارند و كمتر به دیگران اجازه می‌دهند كه محرك رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین كننده رفتارها هستند و به خاطر كفایتی كه در خود احساس می‌كنند، باور دارند كه می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است كه موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌كفایتی یا كفایت كمم داشته و همواره تصور می‌كنند كه موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:

 

درس معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا كه اندك تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا كسب خواست معلم است. اینان در صورت كسب موفقیت اندك هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

این دانش‌آموزان حتی اگر نیم‌نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب‌الوصول می‌دانند كه دست به عمل نمی‌زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.

در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شكستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است كه «موفقیت»، «موفقیت» می‌آورد.

از آنجایی كه انسان آمادگی دارد تا فعالیت‌ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یك درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می‌شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم‌تر است.

درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی‌علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترك تحصیل می‌شود و البته عكس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان دروس اصلی هر رشته توصیه می‌شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی‌های مناسب فضای كلاس را لذت‌بخش كنند.

به طوركلی به‌منظور افزایش انگیزه دانش‌آموزان و سوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهكارهای زیر توصیه می‌شود:

1 - سعی كنیم نخستین تجربه‌های دانش‌آموزان  جالب باشد، احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد. این موضوع در مسابقات ورزشی نیز مشهود است.

2 - برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین كنیم.

3 - با احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، هرگز آنها را با یكدیگر مقایسه نكنیم.

4 - دانش‌آموزان را در كلاس كمتر درگیر مسائل عاطفی منفی نمائیم و نسبت به حساسیت‌های عاطفی آنان آشنا و در كاهش آن كوشا باشیم. سخت‌گیری و انضباط شدید، تبعیض، بیان قضاوت‌های منفی و خبرهای ناخوشایند از جمله عواملی است كه موجب درگیری ذهنی و كاهش علاقه به یادگیری می‌شود.

5 - بلافاصله پس از آزمون یا پرسش كلاسی، دانش‌آموزان را از نتیجه كار آگاه كنید.

6 - برای اینكه دانش‌آموز بداند، در طول تدریس به‌دنبال آموختن به چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نكنیم.

7 - چگونگی یادگیری و نحوه انجام كار برای دانش‌آموز مشخص شود.

8 - به‌منظور افزایش حس كفایت در دانش‌آموز از او بخواهیم مطالب یاد گرفته شده را به دوستان یا كلاس آموزش دهد.

9 - در مورد مشكلات درسی دانش‌آموز و ریشه‌یابی آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو كنیم.

10 - تشویق كلامی در كلاس، به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است.

11- مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح كنیم.

12 - از بروز رقابت ناسالم در بین دانش‌آموزان پیشگیری شود.

13 - در فرآیند آموزش متكلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در یادگیری مشاركت دهیم.

14 - علاقه به دانش‌آموزان و تعلق خاطر و اهمیت دادن به یكایك آنها، سطح انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد.

15 - آموزش را با «تهدید» پیش نبریم.

16 - برای دانش‌آموزان با انگیزه، خوراك علمی كافی داشته باشیم.

17 - با محول كردن مسئولیت به دانش‌آموزان كم توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت و علل كم‌توجهی در آنها را بررسی كنید.

18 - شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تكنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش‌آموزان را به كار گیریم.

19 - میان درس كلاس و مسائل زندگی كه به وسیله همان درس قابل حل است، ارتباط برقرار كنیم.

20 - تدریس را با طرح مطالب و پرسش‌های جالب توجه آغاز كرده و با تحریك حس كنجكاوی، دانش‌آموزان را برانگیخته‌تر سازیم.

21 - به وضعیت جسمانی دانش‌آموزان توجه كرده و علل جسمی بی‌توجهی و كاهش انگیزه آنان را بیابیم.

22 - محیط كلاس را با طراحی زیبا و مناسب، جذاب سازیم تا مانع بروز كسالت روحی شویم.

23 - با فرهنگ و تاریخچه زندگی افراد مدرسه یا محله‌ای كه در آن تدریس می‌كنیم، آشنا شده و در طول تدریس از مثال‌های آشنا استفاده كنیم.

24 - به منظور اطلاع از نتیجه فعالیت درسی دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به موقع و مناسب، تكالیف آنان را بلافاصله در جلسه بعدی ملاحظه و با رفع اشكالات، جنبه‌های مثبت را تشویق كنید.

25 - در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل كنیم.

26 - زمان یادگیری باید در حد توان دانش‌آموز باشد. برای تجدید قوا و انگیزه در میان كلاس از وقت تفریح و استراحت غافل نشویم.

27 - دانش‌آموز را از میزان پیشرفت خود آگاه سازیم تا بداند برای رسیدن به هدف چه گام‌های دیگری بردارد.

28 - به لحاظ اخلاقی و ایجاد انگیزه، همیشه خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشیم.

29 - به منظور افزایش حس كفایت و مشاركت در ارائه دروس از نظرات دانش‌آموزان استفاده كنیم.

30 - مطمئن باشیم كه توجه دانش‌آموزان برای شروع تدریس آماده است.

31 - تمام مطالب دشوار را یكجا و در یك جلسه آموزش ندهیم.

32 - به خاطر داشته باشیم، توجه افراطی به دانش‌آموزان (قوی یا ضعیف) موجب متشنج شدن فضای كلاس می‌شود.

33 - دانش‌آموزان را به گروه‌های «خوب»، «بد» و «ضعیف» تقسیم‌بندی نكنیم.

34 - از ورود به موضوعات حاشیه‌ای كه منجر به انحراف توجه كلاس می‌شود، بپرهیزیم.

35 - با ایجاد جلسات بحث و تحلیل به دانش آموزان فرصت تفكر و اظهار نظر بدهیم.

36 - هرگز دانش‌آموزان را مجبور به انجام فعالیت‌های تحقیركننده نظیر «جریمه» نكنیم.

37 - به افراد درون‌گرا، كمرو، مضطرب كه تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه كرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آنها را به مشاركت در بحث‌های كلاسی و كارهای گروهی تشویق كنیم.

 38 - در روش‌های تدریس، كنفرانس و سمینار را مد نظر قرار دهیم.

39 - تأكید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع از توجه كامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد از نمرات پایینی برخوردارند و به تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می گیرند كه در نهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.

40 - گاهی از تجربه‌های دوران تحصیل و شكست‌ها و موفقیت‌های خود برای دانش‌آموزان صحبت كنید.

منبع : http://www.beytoote.com

 تهیه و تنظیم : محمد حسین احسانی دبیر جغرافیای شهرستان سمنان





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : راهکارهای افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان،
لینک های مرتبط :




نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : کاشت درختان در معابر عمومی،
لینک های مرتبط :

                                 موضوع :  مکان یابی كاشت درختان در معابر عمومی

مكان‌یابی كاشت درختان

تهیّه : محمّد حسین احسانی  دبیر جغرافیای شهرستان سمنان

مكان‌یابی مناسب كاشت درختان در معابر و فضاهای عمومی تأثیر بسزایی در بهبود محیط زیست شهری دارد. پیش از كاشت درخت در معابرِ سطح شهر باید به نكات زیر توجه نمود: عرض پیاده‌رو و باغچه، فاصله ساختمان‌های مجاور و كاربری آنها، مسیر كابل‌های هوایی و فواصل آن‌ها از سطح زمین، گونه غالب درختان موجود در محل، تراكم جمعیت و خودرو، دسترسی به آب و نحوه تأمین آب برای آبیاری درختان، فرهنگ عمومی منطقه، مدارس موجود در محل، طرح‌های اصلاحی معابر و غیره. مزایای یك فضای سبز شهری سالم عبارتند از: افزایش ارزش املاك، بهبود كیفیت هوا، بهبود زیستگاه حیات وحش، بهبود آرامش روحی و روانی، بهبود زیبا شناختی محیط زیست و كاهش سر و صدا.

انتخاب نوع درخت

درختان عناصر اصلی در طراحی منظر و پایدارترین و بادوام‌ترین گیاهانی هستند كه پرورش می‌دهیم. برخی از آنها طول عمرشان به صد سال یا بیشتر می‌رسد. به‌خاطر ماندگاری درختان و اهمیت آنها در زیبایی محیط، باید در انتخاب بهترین گونه‌ها برای هر موقعیت دقت كرد. درخت نامرغوب و یا درختی كه در محل نامناسبی كاشته شده باشد، در واقع از ارزش و اعتبار فضای سبز می‌كاهد. زمانی متوجه این اشتباه می‌شویم كه پنج تا ده سال از عمر گرانبهای درخت می‌گذرد.

هیچ نوع درختی را نمی‌توان ایده‌آل نامید، اگر چه گونه‌های عالی زیادی وجود دارند. انتخاب مجموعه‌ای كه بیشترین رضایت را در یك مكان فرضی فراهم آورد، نیازمند توجه دقیق است. بیشتر مالكان در تصمیم‌گیری برای كاشت گونه درختی در فضای سبز جلوی املاك‌شان اشتباه می‌كنند. تصمیم‌گیری درست درباره موقعیت درخت و نقشی كه در طراحی منظر ایفا ‌می‌كند بسیار اهمیت دارد. باید از كاشت درختانی كه در معرض آسیب‌، توفان، آفات و جانوران موذی قرار دارند و یا گونه‌هایی كه میوه و دانه‌ زیادی تولید می‌كنند و بوی ناخوشایندی دارند پرهیز شود. انتخاب درخت معمولاً به موقعیت كاشت آن بستگی دارد؛ از جمله فضایی برای رشد ریشه و شاخ و برگ درخت، نوع خاك، روش زهكشی زیر سطح و نوع گیاهانی كه قرار است در زیر درخت رشد كند. كاشت درخت، نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت است؛ بنابراین بهتر است از گونه‌های مرغوب استفاده شود.

فرآیند كاشت درخت در معابر سانفرانسیسكو

اداره خدمات عمومی شهرداری سانفرانسیسكو قوانین و آیین‌نامه‌های خاصی برای كاشت، نگهداری و قطع درختان در معابر عمومی وضع كرده است. فرآیند كاشت درخت در معابر عمومی به‌گونه‌ای است كه فرد متقاضی فرم درخواست خود را كه شامل شماره و گونه درختی كه قرار است كاشته شود، تكمیل و امضا می‌نماید. در صورت كاشت درخت در یك محل جدید، باید نقشه محل، موقعیت امكاناتی مانند پایه‌های روشنایی خیابان و دیگر مبلمان شهری به این فرم پیوست شود و به اداره خدمات عمومی تحویل گردد. سپس یك كارشناس فضای سبز، محل و گونه‌های درختان را ارزیابی می‌كند.

فواصل استاندارد برای كاشت درختان در محدوده‌های مختلف:

ü      در فاصله 5/7 متری علائم ترافیكی

ü      در فاصله 5/7 متری املاك در نزدیكی تقاطع‌ها و 3 متری املاك در خارج از تقاطع‌ها

ü      در فاصله 5/2، 5/4 و 5/6 متری چراغ‌های روشنایی به ترتیب برای درختان كوچك، متوسط و بزرگ

ü      در فاصله 5/3 متری تیر‌های چراغ برق

ü      در فاصله یك متری علائم پاركینگ (مگر اینكه ادارة ترافیك با جابجایی علائم موافقت نماید.)

ü      در فاصله‌ یك متری خطوط گاز، آب، برق و مبلمان خیابانی

ü      در فاصله‌ 5/1 متری خطوط فاضلاب

ü      در فاصله ‌5/3 متری شیرهای آتش‌نشانی

ü      در فاصله 3 متری  پلكان اضطراری

ü      در فاصله 5/3 تا 5/4 متری درختان موجود

ü      در فاصله‌ 5/1 متری پاركومترها

ü      در فاصله یك متری تسهیلات زیرزمینی

صاحب مِلك باید محل مورد نظر را برای كاشت درخت از نظر وجود امكانات زیرزمینی كنترل كند و در برابر آسیب زدن بـه خطـوط بـرق، تلفن، فـاضـلاب و دیـگر تسهیـلات همگانی پاسخگوست.

كاشت درختان در مجاورت املاك:

ü      در فاصله 3 تا 5/4 متریِ املاك، فقط باید گونه‌های كوچك كاشته شوند.

ü      در نزدیكی تقاطع‌ها، درختان باید در فاصله 5/7 متری املاك كاشته شوند.

ü       درختان معابر به گونه‌ای كاشته شوند كه هیچگاه مانع دید علائم ترافیكی و خیابانی نشوند.

ü      ارتفاع شاخ و برگ درختان باید به گونه‌ای باشد كه رفت و آمد عابران را با مشكل مواجه نكند.

ü      تشتك‌های اطراف درختان نباید زیاد برآمده باشد زیرا ممكن است پای افراد به آن گیر كند.

كاشت درختان در نزدیكی ایستگاه‌های اتوبوس:    

در صورتی كه پیاده‌رو دارای عرض 5/4 متر یا كمتر باشد، نباید هیچگونه درختی نزدیك به ایستگاه‌های اتوبوس آن منطقه كاشته شود.

ü      در صورتی كه عرض پیاده‌رو بیشتر از 5/4 متر باشد، محل باید توسط كارشناسان اداره خدمات عمومی بررسی شود.

شرایط ساخت تشتك‌های پیرامون درخت:

ü  حداقل قطر تشتك بسته به عرض پیاده‌رو‌ باید حدود 90*75 سانتی‌متر و حداكثر 2* 5/1 متر باشد.

ü      درختان باید در مركز تشتك‌ها كاشته شوند.

ü      شیب تشتك‌ها باید با شیب پیاده‌رو و سنگفرش‌های اطراف متناسب باشد.

ü      فاصله تشتك از بُن درخت نباید بیشتر از 15 اینچ باشد.

روش‌های حفظ و نگهداری درختان در معابر عمومی:

ü      در فاصله شش متری از طرفین پیاده‌روها، شاخه‌های با طول بیش از 4 متر باید هرس شود.

ü      ارتفاع شاخ و برگ درختان تازه كاشته شده از تشتك نباید بیش از 5/2 متر باشد.

ü      در صورت كاشت درخت در پاركینگ ویژه معلولان، این درختان باید در پشت علائم پاركینگی قرار بگیرند.

ü      در فاصله 5/7 متری از مسیر تردد خودروها، علائم ترافیكی (علائم جهت نما و ...) و علائم راهنمایی (حداقل سرعت، چرخش به چپ ممنوع، محدودة مدرسه و ...)، نباید درختی كاشته شود.

منبع:

1)مرکزپژوهش های شورای اسلامی مشهد

2) وبلاگ جغرافیای محمد حسین احسانی gtcsemnan . mihanblog.com





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : مکان یابی کاشت درختان در معابر عمومی،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 مهر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی




نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : بیابان لوت - کلوت ها - گردشگری،
لینک های مرتبط :

كلوت های بیابان لوت؛ مرز حیات و مرگ

غول های عظیم شنی در دل بیابان لوت كرمان رویایی فراموش نشدنی در كنار گرم ترین نقطه زمین و گودترین چاله مركزی ایران است، سرزمینی مملو از عجایب كه مستشرقین از آن به عنوان سرزمین پریان یاد می‌كنند و بدون شك مرز بین حیات و مرگ محسوب می‌شود.

شاید كمتر كسی در ذهن خود تصور كند كه كویر خشك و گسترده لوت در استان كرمان مجموعه از شگفتی هایی را در خود جای داده است كه می‌تواند ذهن و فكر گردشگران را سال ها به خود مشغول كند، مجموعه از عجایب خلقت كه هر گردشگری را آرزومند كویری می‌كند كه هیچ موجود زنده‌ای تاب تحمل زندگی در گرما و تنهایی آن را ندارد.

هر چند كه كویر و تنهایی و سكوت سحر آمیزش هر فردی را به دل خود برای كشف ناشناخته‌ها جذب می‌كند اما كویر كرمان در حاشیه شمالی شهرستان باستانی شهداد مجموعه‌ای از بی نظیر ترین و وهم آمیز ترین سازه‌ها در مقابل دید بازدید كنندگان قرار می‌دهد، كلوتهای شهداد، سازه‌های عظیم شنی در دل كویر كه تاكنون دلیل علمی مشخصی برای پدید آمدنشان از سوی دانشمندان و محققان ارائه نشده است.

كلوت سازه‌ای عظیم به ارتفاعات ده ها متر است كه به طول 45 كیلومتر در حاشیه كویر لوت سر از شن های روان برآورده اند و گویی همچون قلعه‌ای از كویر محافظت می‌كنند و نام نگهبانان كویر را به خود نسبت داده‌اند. مستشرقین كه برای اولین بار از این سرزمین سراسر عجایب و وهم انگیز بازدید كردند وقتی خود را در محاصره كلوت های سر به فلك كشیده كویر یافتند این سازه‌ها را شهر جن و پری نامیدند.

پرسی سایكس در این زمینه گفته است كلوت های شهداد بیننده را به ناگاه در دل قصه‌های جن و پری می‌برد و گویی این ساختمان ها ساخته دست بشر نیستند و دستی ورای نوع بشر در ساخت آنها دخیل بوده است. هر چند بیننده در نگاه اول با دیدن كویر دچار ترس از تنهایی در میان كویری خشك و بی آب می‌شود اما شگفتی های این طبیعت وحشی كه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی اجازه رشد باكتریها را نیز درخود نمی‌دهد گردشگران را به خود می‌خواند و هر روزه تعداد زیادی گردشگر را پذیرا می‌شود.

تلاقی ابرها و كویر در طول روز و هم نشینی ستاره‌ها و سكوت كویر در دل شب موجب شده است یكی از جذاب ترین قطبهای گردشگری ایران كه بدون شك در دنیا بی نظیر است در دل كویر كرمان نمایان شود.

 

برخی می‌گویند این سازه‌ها در طول سالها و با فرسایش زمین به دلیل باد و باران بوجود آمده اند و سازنده اصلی این سازه‌ها رودخانه شور در حاشیه این كلوت ها است.

رودخانه شور كه علی رغم خشكسالی های سیزده ساله استان كرمان همچنان در بستر كویر خشك كرمان می‌خرامد و هر روز بستری جدید و شكلی جدید در پهنه شنها به خود می‌گیرد رطوبت لازم را برای جمع شدن شنها مهیا كرده و به تدریج به دلیل جمع شدن شنها و بارشهای باران این سازه‌ها به شكل عجیب كنونی خود در آمده‌اند.

نكته قابل تامل این است كه كلوت های كرمان مرز حیات و نیستی در كویر هستند به گونه‌ای كه به دلیل شدت دمای هوا در حاشیه این كلوت ها به سمت كویر لوت آثار حیات كاملا محو می‌شود و حتی باكتریها توان ادامه فعالیت در این مناطق را ندارند.شاهد این امر كشف جسد گوساله‌ای در حاشیه كویر لوت است كه پس از گذشت سالها به دلیل حرارت بالای منطقه خشك شده اما هیچ گونه پوسیدگی در بدن این حیوان دیده نشده است.

یكی از شگفت انگیز ترین مناطق كویر لوت كه در حاشیه شرقی رودخانه شور و شمال كلوت ها قرار گرفته است بدون شك بی نظیر ترین و فراموش شده ترین منطقه گردشگری جهان در نوع خود است كه كمتر كسی توان حضور در این منطقه را دارد.

تپه‌ای جهنمی با حرارتی بالغ بر 63 درجه سانتیگراد

هر چند فصل گردشگری در كویر در ایام پائیز و زمستان و اوایل بهار است اما باید گفت نام گرمترین نقطه زمین خود موجب احتیاط هر گردشگری می‌شود. تپه‌ای از سنگهای آذرین بجای مانده از فعالیت آتش فشانی در دل كویر كرمان بدون شك گرمترین نقطه زمین نام‌گذاری شده است.

در این منطقه جهنمی دمایی معادل 63 درجه سانتیگراد را در فصل تابستان رسما ثبت شده است و این درحالی است كه پیش از این گرمترین نقطه جهان در بیابانهای لیبی با حرارت 57 درجه سانتیگراد ثبت شده بود به گفته مردمان محلی شهداد این دما در گندم بریان در اوج گرمای تابستان و در تیر ماه تا 70 درجه نیز افزایش می‌یابد بگونه‌ای كه با قرار دادن یك ظرف بر روی زمین به راحتی می‌توانید شاهد گرم شدن آب درون ظرف در زمانی كوتاه بود.

 

این منطقه در وسعتی در ابعاد 10 در 45 كیلومتر و ارتفاع 400 متر نمایان شده است و بدون شك جهنمی ترین نقطه زمین است و هیچ جانداری تاب تحمل در این تپه جهنمی را ندارد. این درحالی است كه تنها به فاصله 45 دقیقه در جهت غرب به یكی از سردترین مناطق استان كرمان یعنی منطقه سیرچ می‌رسیم كه رودخانه پر آب و سر سبزی آن مردم كرمان را به خود جذب می‌كند.

گندم بریان مجموعه‌ای از الوان در دل كویر است بگونه‌ای كه سنگهای آذرین این مجموعه كویر را زینت كرده اند و طیف‌های مختلف رنگی را در دل كویر كرمان در مقابل دیدگان كویر گردان قرار داده است.

عمیقترین چاله فلات ایران در كویر لوت

شگفتی غیر منتظره دیگر این منطقه وجود عمیقترین چاله كویر مركزی كرمان در منطقه است و هر بیننده‌ای در صحنه‌ای كه در گودترین گودال كویر می‌بیند متحیر خواهد شد زیرا در گودرین منطقه كویر به راحتی می‌تواند یكی از مرتفع ترین قلل فلات ایران را كه به كوههای لاله زار شهرت دارند و مرتفع ترین منطقه كرمان را ببیند.

رودخانه شور نقطه بین زندگی و مرگ

یكی دیگر از شگفت های كویر كرمان وجود رودخانه دائمی شور در دل كویر سوزان كرمان و در كنار گرمترین نقطه زمین است. رودخانه‌ای كه بدلیل شور بودن بیش از اندازه خود یكی از شاخصهای مهم قطع حیات در این نقطه زندگی و مرگ است.رودخانه شور كه از سرشاخه‌های بیرجند آغاز می‌شود و درنهایت در كویر كرمان به شور زار تبدیل می‌شود خود از دیدنی ترین عجایب كویر كرمان است.

این رودخانه كه به دلیل شوری بین از حد توان زیستن هر موجودی را در اطرافش گرفته است در انتهی حركتش به حدی غلیظ می‌شود كه آب رودخانه به دلیل غلظت و رنگ سفیدش بیشتر به ماست می‌ماند.درنهایت این رودخانه در منطقه‌ای مملو از نمك می‌میرد و داستان این رودخانه نیز كه علی رغم خشكسالی های متوالی در منطقه سالهاست در دل این كویر می‌خرامد نیز به پایان برسد.

نكته قابل تامل در خصوص كویر كرمان تغییر شكل همیشگی عجایب كویر كرمان بدلیل فرسایش شدید باد و باران است و این‌كه هر بار كه یك گردشگر از این عجایب دیدن می‌كند منطره‌ای جدید در مقابل دیدگانش می‌بیند.

گردشگری كویر كرمان هر چند سفری یك روزه محسوب می‌شود اما طی سال های اخیر با احداث كمپی كپری در حاشیه جاده شهداد نهبندان و استقرار امكانات مناسب در این محور زمینه گردشگری را در این منطقه كه از امنیت بسیار مطلوبی نیز برخوردار است بوجود آورده است.

 

 اما نكته قابل تامل در خصوص كویر و كلوتهای كرمان لزوم توجه به نكات ایمنی و همراه داشتن راهنما برای رفتن به كویر سوزان است با وجود این‌كه میراث فرهنگی كرمان تورهای گردشگری را در این منطقه ایجاد كرده و كلوت های حاشیه جاده نهبندان به راحتی در دسترس بازدید كنندگان است اما باید به این نكته توجه داشت رفتن در دل كویر بدون راهنما سرانجامی جز مرگ نخواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین





نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : کلوت ها - دشت لوت - گردشگری،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 مهر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی
رنج یا موهبت
.آهنگری با وجود رنج های متعدد و بیماری اش عمیقا به خدا عشق می ورزید. روزری یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت،از او پرسید:
تو چگونه می توانی خدایی را که رنج و بیماری نصیبت می کند، را دوست داشته باشی؟
آهنگر سر به زیر اورد و گفت :
وقتی که میخواهم وسیله آهنی بسازم،یک تکه آهن را در کوره قرار می دهم.سپس آنرا روی سندان می گذارم و می کوبم تا به شکل دلخواه درآید.اگر به صورت دلخواهم درآمد،می دانم که وسیله مفیدی خواهد بود،اگر نه آنرا کنار میگذارم.
همین موصوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که خدایا ، مرا در کوره های رنج قرار ده ،اما کنار نگذار
.  



نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 مهر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی


معلم عصبی دفتر رو روی میز کوبید و داد زد: سارا ...
دخترک خودش رو جمع و جور کرد، سرش رو پایین انداخت و خودش رو تا جلوی میز معلم کشید و با صدای لرزان گفت : بله خانوم؟
معلم که از عصبانیت شقیقه هاش می زد، تو چشمای سیاه و مظلوم دخترک خیره شد و داد زد:
چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو سیاه و پاره نکن ؟ هـــا؟! فردا مادرت رو میاری مدرسه می خوام در مورد بچه بی انضباطش باهاش صحبت کنم!
دخترک چونه ی لرزونش رو جمع کرد... بغضش رو به زحمت قورت داد و آروم گفت:

خانوم... مادرم مریضه... اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق می دن...
اونوقت می شه مامانم رو بستری کنیم که دیگه از گلوش خون نیاد... اونوقت می شه برای خواهرم شیر خشک بخریم که شب تا صبح گریه نکنه... اونوقت... اونوقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره که من دفترهای داداشم رو پاک نکنم و توش بنویسم... اونوقت قول می دم مشقامو ...

معلم صندلیش رو به سمت تخته چرخوند و گفت بشین سارا ...
و کاسه اشک چشمش روی گونه خالی شد . . .











 



نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها : داستان های کوتاه و آموزنده،
لینک های مرتبط :




نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 مهر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی
امید را از نجاری آموختم  که وقتی مغازه اش آتش گرفت  زغال فروشی باز کرد.



نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها : امید،
لینک های مرتبط :


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی