تبلیغات
جغرافیای محمد حسین احسانی - مطالب آذر 1394
 
جغرافیای محمد حسین احسانی
درباره وبلاگ


محمد حسین احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش مطالعات ناحیه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1374ودبیر جغرافیای متوسطه ( دوره دوم ) شهرستان سمنان علاقه مند به مباحث جغرافیا و آموزش این رشته هستم .امیدوارم این وبلاگ راهی به سوی یادگیری و گسترش دانش جغرافیا باشد.

مدیر وبلاگ : محمد حسین احسانی
مطالب اخیر
سه شنبه 17 آذر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی




نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها : نماز اول وقت،
لینک های مرتبط :

                                        باسمه تعالی

نمونه سئوالات امتحانی کتبی مستمر شماره 3 کتاب استان شناسی سمنان از صفحه 1 تا صفحه 58 سال دهم دوره دوم متوسطه

1 - کدام عبارت درست و کدام نادرست است؟(ص-غ)

الف)استان سمنان با استان گیلان همسایه است..(                         )

ب)گردنه خوش ییلاق بین راه شاهرود و آزاد شهر قرار دارد. (                             )

2- گزینه ی صحیح را با علامت ضربدر مشخص کنید.

الف)قلّه ی  تنگ مرز در کدام شهرستان واقع است ؟

1)شاهرود           2)میامی                3 ) دامغان               4 )سرخه

ب)حبله رود از کدام شهرستان سرچشمه می گیرد؟

 1)سمنان          2 )مهدی شهر           3)گرمسار             4)فیروزکوه

3- عبارت های زیر را کامل کنید.

الف) گردنه های استان سمنان از نظر اقتصادی ، ....................... و تاریخی اهمیت دارند.

ب)عمیق ترین قسمت دریاچه مسیله در ........................................آن است.

4- موقعیت استان سمنان از چه دیدگاه هایی اهمیت فوق العاده ای دارد؟ 4 مورد

5- دو دلیل یا شاهدی که نشان دهنده ی وجود بخشی از بستر دریای تتیس در استان سمنان است را بنویسید .

6- عوامل موثر بر آب و هوای استان سمنان را نام ببرید؟ 4 مورد از 6 مورد

7- متوسط بارندگی سالانه استان سمنان چند میلی متر است؟

8- مهم ترین توده های هوایی که آب و هوای استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهند را فقط نام ببرید ؟ 3 مورد

9- بادهای محلّی را تعریف کنید و علّت ایجاد این بادها را بنویسید ؟

10- بادهای محلّی استان سمنان را نام ببرید . 4 مورد

11- ویژگی رودهای استان سمنان را بنویسید؟ 4 مورد

12- کیفیت آب نم رود و رشید سلطان که از شعبات مهمّ حبله رود محسوب می شود ، چگونه است ؟

13-  آب قنات هایی که از مناطق گچ دار و نمک دار می گذرند ، از نظر کیفیّت چگونه است ؟

14- میزان آبدهی بیشتر قنات ها با چه عواملی رابطه مستقیم دارد؟ 2 مورد

15- اهمیت چشمه های استان سمنان را بنویسید؟ 4 مورد از 5 مورد

16- مهم ترین علل کمبود و محدودیت منابع آب در استان سمنان را بنویسید؟

 17- کاربرد هریک از پدیده های انسانی زیر را در گذشته بنویسید؟ 

الف ) یخچال          ب) آب انبار           ج) قنات 

18- بیابان ها چند درصد از مساحت استان سمنان را تشکیل می دهد و بیابان کدام قسمت های استان را در برگرفته است؟ 

19-مهم ترین عوامل پیدایش و گسترش بیابان های استان سمنان چیست؟ 2 مورد

20- دو مورد از عوامل طبیعی و دو مورد از عوامل انسانی ایجاد یا پیدایش و گسترش بیابان های استان سمنان را بنویسید؟

21- پیامدهای بیابان زایی را بنویسید؟

22- راه های مقابله با بیابان زایی در استان سمنان را بنویسید؟

23- در حال حاضر چه استفاده هایی از دشت کویر به عمل می آید؟                                                                                             

24- منشا گرد و غبار در هوای استان سمنان چیست ؟ 4 مورد

25  آلودگی صوتی را تعریف کنید؟و مهم ترین منابع آلودگی صوتی در استان سمنان را نام ببرید؟ 2 مورد از 4 مورد

26- مهم ترین منابع آلوده کننده آب های استان سمنان را بنویسید؟3 مورد از 5 مورد

27- مهم ترین منابع آلوده کننده خاک استان سمنان را بنویسید؟1 مورد طبیعی 4 مورد انسانی

28- آلودگی الکترو مغناطیس چیست؟

29- آلودگی بصری یعنی چه ؟

30- راه های مقابله با آلودگی صوتی را بنویسید؟

32- چرا به پسماند (زباله ) طلای کثیف می گویند ؟

33- با توجه به نقشه ی گُنگ استان سمنان به موارد زیر پاسخ دهید:

1 ) نام استان همسایه: ..................2) نام شهرستان :.....................

3) نام گردنه : ............................... 4) نام کوه یا قله:............................

5 ) نام مرکز شهرستان : .............6) نام دریاچه فصلی : ..................

                                                      موفق باشید





نوع مطلب : نمونه سوالات امتحانی جغرافیای ایران و استان شناسی پایۀ دهم کلیۀ رشته ها، 
برچسب ها : نمونه سئوالات امتحانی - جغرافیا - استان شناسی،
لینک های مرتبط :

                                          

باسمه تعالی

ضرورت تحوّل آموزش جغرافیا در ایران و راهکارهای آن

تهیّه و تنظیم : محمّد حسین احسانی دبیر جغرافیای شهرستان سمنان آذر ماه 1394

مقدمه :

جغرافیا به مطالعه کُنش های متقابل انسان- محیط در بستر مکان می پردازد. امروزه آموزش جغرافیا به عنوان یک موضوع اصلی و محوری در برنامه های درسی دوره های تحصیلی مدارس گنجانده و مورد تأکید قرار گرفته است و جغرافیا به عنوان وسیله ای نیرومند هم برای ترفیع و ترویج آموزش های فردی و هم آموزش های بین المللی، محیطی و توسعه مطرح می باشد.

موضوعات و مشکلات عمده ای که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، بُعد جغرافیایی قوی دارد. آموزش جغرافیا در درک و فهم مسائل و مشکلات محیطی و ارائه راه حل ها و برنامه ریزی های مرتبط با توسعه، نقش به سزایی دارد. آموزش جغرافیا می تواند دانش آموزان را به درک فرایند ها و ساختارهای مربوط به توسعه قادر سازد. درک محیط پیرامون، آگاهی از شیوه های متفاوت زندگی، شناخت نظام های اصلی اجتماعی- اقتصادی و موقعیت های مکانی و مکان ها به عنوان بستر این نظام ها، تأثیر شرایط فرهنگی و نظام های اقتصادی- اجتماعی، دستیابی به طیف وسیعی از مهارت های جغرافیایی و به کارگیری آنها در زندگی خصوصی، حرفه ای و عمومی و سرانجام علاقمندی و احساس مسئولیت نسبت به محیط و بوم انسانی در مقیاس های مختلف از طریق آموزش جغرافیا حاصل می گردد.    

براین مبنا ملاحظه می گردد که برنامه درسی جغرافیا و شیوه آموزش آن در کشور ما نیاز به تحوّل بنیادین دارد. آنچه این تحوّل اساسی را ضروری نموده کمبودها و مشکلاتی است که در آموزش فعلی این درس وجود دارد. هدف اساسی در آموزش نوین جغرافیا تربیت شهروندانی است که در آینده علاوه بر رفع مشکلات زندگی خود، بتوانند به نحو شایسته ای جانشینی نسل کنونی را عهده دار شوند. بر این مبنا، برنامه ریزان درسی بایستی با تغییر رویکرد از روش های تحقیق و یادگیری سنتی جغرافیا به موضوعات روز و مشکلات محیط پیرامون، گامی جدید در آموزش جغرافیا بردارند.    

مشکلات و نقایص برنامه درسی جغرافیا در مدارس:

1- آموزش جغرافیا در ایران بر اساس یک برنامه درسی اصولی و استاندارد طراحی نشده است.                

2- برنامه درسی جغرافیا فاقد انگیزش است که پیش شرط اصلی تحقیق و کاوشگری و ارائه راه حل و یادگیری است.                                                                

3- برنامه درسی جغرافیا متکی بر حیطه دانش بوده و به خاطر سپردن حجم زیاد اطلاعات برای دانش آموزان فشار روانی و سرخوردگی ایجاد می کند.                      

4 - در برنامه درسی جغرافیا پرورش انواع مهارت ها، شامل مهارت های اجتماعی، تفکر، تصمیم گیری، حل مسأله، تفسیر داده ها، ترسیم نقشه و نمودار ها و کاربرد آنها به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.                  

5- در برنامه درسی جغرافیا، همه چیز بر محور کتاب قراردارد و فیلم و اسلاید و استفاده از وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و ... بسیار کم رنگ می باشد.                      

 6- برنامه درسی جغرافیا، دانش آموزان را به کاوشگری و تحقیق هدایت نمی کند و شیوه ارائه مطالب و محتوای کتاب ها ، تشویق کننده نیست.                          

7- برخی ازعکس ها و نقشه ها در کتاب ها از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و گاه به دلیل نادرست بودن، مشکل آفرین است.

8- حجم کتاب های جغرافیا متناسب با ساعات درسی نیست.                                                      

9- روش ارزشیابی درس ها، دچار خلل و نابسامانی است و عمدتاً حیطه دانش و اطلاعات مد نظر می باشد.

10- نقشه خوانی، کاربرد نقشه و سایر مهارت های مربوط به آن نادیده انگاشته شده و توجه تنها معطوف به حفظ مطالب می باشد.                                            

11- در آموزش جغرافیا، فعالیت هایی که در پایان هر درس باید برای دانش آموزان در نظر گرفته شود ، بسیار نامطلوب و کلّی است.                                           

12- در برنامه درسی جغرافیا نقش معلّم، فقط انتقال اطلاعات است و برای افزودن سواد اجتماعی و جغرافیایی تلاش نمی شود و معلم در این برنامه های درسی قدرت هیچ گونه تغییر و تحوّل، نوآوری و انتخاب و انعطاف را ندارد.

13- با توجه به نقایص فعلی در آموزش جغرافیا، برخی از مسؤلین مدارس و ارگان ها، استنباط صحیحی از درس جغرافیا و همکاری جهت تهیّه وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و... ندارند.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات جغرافیایی، 
برچسب ها : ضرورت تحول آموزش جغرافیا در ایران،
لینک های مرتبط :
جمعه 6 آذر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی




نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها : اهمیت مطالعه کتاب،
لینک های مرتبط :
جمعه 6 آذر 1394 :: نویسنده : محمد حسین احسانی

مسئله این نیست که خرید کتاب چه قدر گرون تموم میشه .

مسئله اینه که اگر کتاب نخونی چه قدر برات گرون تموم میشه ....!!!

اهل مطالعه باشیم تا از جهل در امان بمانیم.






نوع مطلب : پندنامه، 
برچسب ها : مطالعه کتاب،
لینک های مرتبط :


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
")}style="display:none">

ابزار وبلاگ

تماس با ما





Powered by WebGozar

جغرافیای محمد حسین احسانی